تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۷ حوت / باختر 
دولت افغانستان تدابیر و اقدامات وقایه یی را درامر مبارزه با ویروس کرونا در کشور بیشتر کرده است وامکانات بیشتر مالی٬ در اختیار وزارت صحت عامه قرار گرفته است.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ با آن تاکنون٬ تنها یک واقعه مثبت ویروس کرونا درافغانستان تشخیص شده است٬ مردم نگران شیوع این بیماری در کشور اند وبر اقدامات پیشگیرانه در این خصوص تاکید دارند.
اقداماتی که تاکنون دراین خصوص انجام شده است ٬ بیشتردر محدوده میدان های هوایی  و بنادر کشور خلاصه می شود٬تا زمانی که واقعه مثبت کرونا در هرات تشخیص نشده بودمحلات تجرید  ویا قرنطین هم مشخص نشده بود.
این نشان می دهد که ما کمتر جنبیده ایم در حالی که کرونا در عقب دیوار های ما بود.
کار خوب این است که دولت ٬کمیته پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را ایجاد کرده است تا نهاد های ذیربط در هماهنگی با هم کار کنند و روند مبارزه با این ویروس از یک مرجع واحد اداره شود.
مساله کمبود امکانات مالی ٬مساله جدی بود که بارها بازگو شده است.
این مشکل نیز تا اندازه ییمر فوع شده است.
شام روز گذشته٬ به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نشست ویژه به منظور اتخاذ تدابیر برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن، برگزار شد
رییس جمهوری به ادارات مربوط هدایت داد که در سطح منطقه و سازمان های بین المللی به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هماهنگی صورت گیرد.
رییس جمهوری به وزارت مالیه هدایت داد که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ۲۵ میلیون دالر را در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد.
رییس جمهور با تاکید بر بسیج ملی در زمینۀ جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت( گروه کاری مؤظف است که با سکتور خصوصی به هدف جلوگیری از شیوع این ویروس به تفاهم برسد و به گونه هماهنگ با دولت کار کند٬تسهیلات در تمام بنادر زمینی و هوایی فراهم شود، نقاط آسیب پذیر باید شناسایی شود و در کنار سایر تدابیر، به ذخایر مواد غذایی و مواد سوخت، توجه ویژه صورت گیردو باید آگاهی دهی در محلات پرتجمع صورت گیرد و دفترسخنگوی رییس جمهور برنامه آگاهی دهی عامه را ترتیب کند و همچنان راهکارتعقیبی روی دست گرفته شود.)
از گفته های رییس جمهور بر می آید که باید کار های زیادی انجام شود  و به نگرانی مردم پاسخ گفته شود.وزارت صحت عامه که مدیریت کننده معضل کرونا در کشور است باید کارش را  در پنج محور اساسی که شامل نظارت و شناسایی واقعات، هماهنگی و بسیج، مدیریت واقعات، ترویج خدمات صحی، مدیریت خطرات و نیاز سنجی ها است تشدید بخشد.
ما تا اندازه یی در تشخیص و شناخت ویروس کرونا کمبودی ها داریم که نمونه هر واقعه مشکوک باید از دور دست ترین نقاط به کابل فرستاده شود٬ در حالی که٬ رسیدگی به اشخاص مشکوک به کرونا٬نباید زمانگیر باشد.
با تاسف مساله کرونا در کنار آن که یک واقعیت تلخ و یک خطر جدی در برابر صحت شهروندان کشور است٬به یک دستآویز تبلیغاتی برای گروه مافیایی و یک دستآویزبرای تفریح شماری از کاربران شبکه اجتماعی شده است و آنان بیشتر شایعه پراگنی می کنند تا سود مالی به دست بیآورند
در حالی که هر تب و لرزه نشانه  کرونا نیست نباید ترسید،و شایعه پراگنی بالای روحیه و روان افراد جامعه تاثیر منفی می گذارد، ترس و اضطراب از مرض خود مریضی به بار میاورد.
همچنان به شهروندان لازمی است که معیار های بهداشتی رعایت کنند و به خود باور داشته باشند و تلقین منفی به خود راه ندهند .
بهترین راه جلوگیری از مصاب شدن به امراض رعایت دساتیر دینی است  واین به جا ست که می گویند نظافت جز ایمان است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا