فرهنگ

حسینه صافی: حفاظت از آبدات تاریخی اولویت کاری این وزارت است

کابل22 جوزا باختر
سرپرست وزرات اطلاعات وفرهنگ تاکید دارد  که حفاظت از آبدات تاریخی کشور به خصوص  شهر غزنی  یکی از اولویت های کاری این وزارت است  ودرترمیم وحفظ آبدات تاریخی اقدام جدی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر:حسینه صافی  سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز که  با رییس اطلاعات فرهنگ ولایت غزنی و رئیس آبدات تاریخی این وزارت  درباره تخریب برج قلعت الغزنین مشهوربه برج میرزا عبدالقیوم ، صحبت می کرد ، گفت : برج قلعت الغزنین  که قسما تخریب شده است درسال 2013  تهداب های آن  تحکیم کاری  وهمچنان سطح بیرونی  آن نیزکاه گل محافظوی شده بود .
حسینه صافی افزود که درسال 2018 ، یازده پروژه ترمیماتی و محافظتی آبدات تاریخی شهر غزنی روی دست گرفته شد.
این درحالیست که درروزهای اخیر قسمت بدنه برج قلعت الغزنین  فروریخته است و درشبکه های اجتماعی مسوولان ریاست اطلاعات وفرهنگ ولایت غزنی مورد انتقاد  قرارگرفته اند .
بشیرمحمدی رییس اطلاعات وفرهنگ ولایت غزنی به خبرنگارآژانس باخترگفت: رفت و آمد وسایط بلند تناژ ازکناراین برج ،برخورد گلوله  ها درجنگ ها ،بارندگی های اخیروموجودیت خانه های خود سر  و تراکم آب خانه ها دربدن این برج باعث تخریب  آن شده است .
ازسوی دیگر انجنیرعبدالاحد عباسی رییس آبدات تاریخی وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز تاکید دارد که برای حفظ وترمیم آبدات تاریخی شهر غزنی  به ویژه  ترمیم برج قلعت الغزنین درسال 2013 پیشنهاد های مکرر برای بودجه آن به وزرات مالیه  ارائه شده است، اما متاسفانه دراین باره بی توجهی صورت گرفته است که ما شاهد تخریب این برج هستیم .
اوگفت : چندین سال پیش وزارت  اطلاعات وفرهنگ نگرانی خود را از بابت اعمارخانه های خودسر دراطراف قلعت الغزنین به والی وقت آن ولایت ابراز کرده بود وطبق وعده والی که یک شهرک برای کسانیکه  دراطراف این برج خانه آباد کرده اند ، ایجاد  می کند اما تاکنون وعده عملی نشد بل تراکم آب های خانه های اطراف برج ،باعث شد تا قسما برج متذکره تخریب شود .
به گفته رییس اطلاعات وفرهنگ ولایت غزنی،  برج قلعت الغزنین مربوط به دوره غزنویان می باشد وبه روایت دیگر 2200 سال قبل دراین مکان شهری بود که این قلعه  درآن وجود داشت .
درهمین حال وزارت اطلاعات وفرهنگ ازمردم  می خواهد تا درقسمت حفاظت از میراث های  فرهنگی  با این وزرات  همکاری کنند .# جاوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا