اخبارسیاستفرهنگTOP

برپایی مشاعره ی میله ی عنعنه یی گل انار در قندهار

 

کندهار 5 جوزا باختر

مشاعره ی میله ی عنعنه یی گل انار درکندهار برگزارشد.

دراین مراسم، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، سخنگوی امارت اسلامی، برخی دیگر از مقامات ومسوولان محلی قندهار، شاعران وفرهنگ دوستان شرکت داشتند.

ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ درمراسم گشایش این مراسم گفت” درکشورامن برقراراست، همه شهروندان باید فرهنگ وثقافت خود را در کنار وحدت حفظ کنند.”

ملا خیرالله خیرخواه ، ازشاعران وفرهنگیان خواست تا برای نسل آینده، اشعار و حماسه هایی بنویسند تا از فرهنگ و ثقافت خود آگاه باشند و تحت تاثیر فرهنگ وثقافت دیگران، قرار نگیرند.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ با اشاره به رسالت شاعران گفت که آنان باید اشعاری در راستای همدلی ووحدت ملی بسرایند و مردم را به اتحاد وهمبستگی تشویق کنند.

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، درسخنانی درمراسم گشایش مشاعره ی میله ی عنعنه یی گل انارگفت که فرهنگ و زبان، زندگی یک ملت است، ما باید از فرهنگ ،نسب و زبان پاسداری کنیم و از آن برای پیشرفت و نفع اسلام استفاده کنیم ، خوشبختانه افغان ها این کار را کرده اند.

مولوی حیات الله مبارک معاون والی کندهارسخنران دیگرمحفل مشاعره ی میله ی عنعنه یی گل انار بود.

اوگفت:جای افتخاراست که فرهنگیان، مشاعره گل انار را برپا می کنند. بعد از استقلال، مسئولان امارت اسلامی، برای توسعه اقتصاد و فرهنگ تلاش های شان را رونق بخشیده و هدف ازمشاعره، ترویج فعالیت های فرهنگی کشور است.

مشاعره ی میله ی عنعنه یی گل انار درکندهار، با اشتراک هزاران شاعر، فرهنگی وقلم به دست، ترانه سرا، مسوولان محلی و مردم برگزارشده بود.

شاعران، دراین محفل مشاعره، اشعار شان را که بیشتر در زمینه ی بهار، وحدت باهمی و همدلی میان مردم افغانستان سروده بودند، به خوانش گرفتند.

با آمد آمد بهار وسر سبز شدن سبزه زاران وباغ ها، گل انار نیز، جلوه ی خاصی ازخود به نمایش می گذارد و چشم ها را خیره می کند. همه ساله دراین وقتی از سال، به بهانه ی گل انار، درقندهار، بزرگترین مکان تولید انار درافغانستان، فرهنگیان وشاعران گردهم می آیند و با برپایی مراسمی، به شعر خوانی و توصیف از بهار می پردازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا