تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه 3 سرطان

کابل باختر/ 3/ سرطان

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته ونیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه خدمتگار دربرگ نخست خبرداده که درکمیسیون مستقل انتخابات اسناد قصداً آتش زده شده است .

 به نوشته این روزنامه دراثر حریق درکمیسیون مستقل انتخابات برگه های رایدهی بدون شمار ، اسناد مربوط کمیسیون و تجهیزات سوخته اند . به نوشته این روز نامه از قول آگاهان امور درکمیسیون مستقل انتخابات اسناد مهم قصداً به خاطری آتش زده شده است که بدست هیئت اداری آینده، اسناد تقلب نیافتد.

خدمتگار همچنان درهمین صفحه از قول طالبان خبرداده که با امریکا مذاکره میکند.

 این روزنامه در ادامه از قول طالبان نوشته، آتش بس باید شود ولی نخست درباره میکانیزم آتش بس مذاکره گردد در کنار آن موضوع باقیماندن نیروهای خارجی ، حقوق زن ممکن موضوعات مذاکرات دوجانبه باشد.

رهبری افغان راه صلح را میگیرند ، درپاکستان یازده سیاح کشته شد ، ازجمله عنوان های دیگری میباشد که روز نامه خدمتگار درصفحه اول به نشر آنها اقدام کرده است .

روزنامه نسل سه دربرگ نخست زیر عنوان تعلیق پیمان امنیتی حق مشروع حکومت افغانستان ، نقدی بریاست دوگانه امریکا نوشته : طی روز های اخیر بحث بازشدن دفتر طالبان درقطر و مفاهمه با مخالفان مسلح دولت شتاب بیشتری گرفته است موضوع گشایش دفتر قطر و سفر چندی پیش رییس جمهور به دوحه و آزادی شماری اززندانیان طالب از زندان های پاکستانی همگی درهمین راستا ارزیابی می گردد . آنچه برای افغانستان مهم به نظر میرسد این است که اولاً جریان مصالحه و تفاهم ملی سرعت هرچه بیشتر پیدا کند ، میتواند به تاسیس دولت وحدت ملی کمک بیشتر کند و افغانستان را به طرف ثبات پایدار وتوسعه متوازن رهنمون " سازد " ثانیاً آنچه مهم به نظر میرسد این مساله میباشد که روند صلح باید زیر نظر مردم افغانستان با ابتکار دولت افغانستان طراحی و پیش برده شود.

 به نوشته این روزنامه ، هر چندگشایش دفتر قطر ازاین نظر که آدرس مشخص برای طالبان محسوب میشود ، میتواند به جریان صلح  کمک کند و روند مصالحه را از آسیب ها مصوون نگهدارد اما اگر نماینده گی طالبان در کابل زیر نظر مستقیم دولت و در انظار مردم افغانستان تاسیس و فعال شود ، به روند بومی سازی و افغانیزه ساختن صلح کمک فراوانی کند زیرا مداخلات بیرونی همواره مانع  دستیابی افغانستان به صلح و ثبات پایدار بوده است به خصوص اینکه به یاد داشته باشیم که دفتر قطر درآغاز ازسوی امریکایی ها و بدون مشوره با حکومت افغانستان تاسیس شد . بنابر این شرایط داخلی و تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان ایجاب میکند که هرنوع مصالحه و آشتی ملی باید زیر نظر دولت افغانستان وگروه هاي سیاسی داخل کشور سازمان دهی شده و به فرجام برسد.

 به نوشته این روزنامه، ایالات متحده هم سیاست دو پهلو و غیر شفاف را در روند مصالحه ادامه می دهد نسل سه دربرگهای دیگر شماره امروزی به سایر مطالب پرداخته است اما روزنامه هشت صبح دربرگ نخست ازقول امرالله صالح نوشته نماینده گان طالبان درقطر هیچ تماسی با ملا عمر ندارند.

 به نوشته این روزنامه آقای صالح گفت " فرد دیگری که از او درقطر نام برده شد ، قاری دین محمد است که من اورا می شناسم ، درمذاکرات قبلی در دوران مقاومت من با او تماس داشتم و از ولایت بدخشان است . بعداز نزدیک به ده سال وقتی بحث مذاکره باطالبان آغاز شد ، آی اس آی او را دریک کاروان مخصوص از پشاور به کویته انتقال داد و درآن جا 45 روز باقی ماندو از آن جابه کراچی انتقال داده شده اما ما ندانستیم که او با ملاعمر ملاقات کرد یا خیر؟ "

هشت صبح دنبال این موضوع درصفحه پنجم نموده و درصفحه اول از قول موسی زی نوشته: به دشمنان اجازه سوء استفاده از روند صلح نمی دهیم .

شکایت پولیس زن از برخورد توهین آمیز ، آیا طالبان دو باره قدرت را درافغانستان به دست میگیرند؟

تصویب دوباره قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون انتخابات ، ازجمله عنوان های میباشند که هشت صبح درصفحه اول به نشرآنها اقدام کرده است . به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، وحدت ، ارمان ملی و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یادنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا