تبصره و مرور بر مطبوعات

نظام آموزش و پرورش نیازمند اصلاحات و دگرگون های مثبت

تبصره
کابل باختر 24 میزان
تاکید رئیس جمهور غنی مبنی بر نظارت بیشتر از مراکز تعلیمی و تحصیلی و پوهنتون ها نمایانگر این امر است که دولت در صدد بیرون شدن از وضعیت آشفته میباشد که نهاد های تعلیمی و تحصیلی را در گرو خود گرفته است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: رئیس جمهور غنی روز گذشته اولین نشست شورای عالی قوای بشری را برگزار کرد در این نشست در کنار پاره از مسایل ٬روی وضعیت تحصیلی و چگونگی بهبود نظام آموزش در کشور بحث شد.
رئیس جمهور غنی تصریح کرد ( باید نظارت بیشتر از مراکز تعلیمی، تحصیلی ، پوهنتونها ها صورت گیرد و بر بهبود کیفیت تحصیلی در کشور توجه صورت گیرد سیستم آموزش معارف و تحصیلات عالی بازگیری و برخی قوانین تحصیلی تعدیل گردد.)
این گفته ها در حالی بیان میشود که نظام آموزش و پرورش در کشور چه در بخش معارف و چه در بخش تحصیلات عالی مشکلات معین و مشخص خود را دارد و حتی میتوان گفت که وضعیت تحصیلی و تعلیمی در کشور آشفته است.
از لحاظ کمیت ما امروز در کشورصاحب مکاتب بی شمار چه رسمی و چه خصوصی هستیم و به همین سان امروز دهها موسسه تحصیلات عالی خصوصی در کابل و سایر شهر های کشور فعالیت دارند.
شماری دانش آموزان در کشور چه در معارف و چه در بخش تحصیلات عالی تا مرز ده میلیون نفر میرسد.
این که شمار زیادی از اطفال و جوانان شامل روند آموزش و تحصیل در کشور اند یک خبر خوش است مگر با تاسف کیفیت در نظام آموزشی کشور با خلا و مشکلات جدی مواجه است.
در مکاتب رسمی تراکم دانش آموزان، کمبود های در عرصه مواد درسی ، کمبود معلم مسلکی نبود ساختمان برای مکاتب چنانچه مقامات در وزارت معارف خود گفته اند که نصف از مکاتب کشور فاقد ساختمان اند، شاکی بودن آموزگاران از حقوق مالی شان، دشمنی گروه های مسلح مخالف با مکتب، شاگرد و معلم عوامل اند که کیفیت آموزشی را در کشور متاثر ساخته است.
در بخش تحصیلات عالی هم چنین مشکلات وجود دارد مگر جدی تر از آن ٬ امروز چگونگی تحصیل در موسسات تحصیلات عالی بیشتر شکل تجارتی را به خود گرفته است. امروز نظام آموزشی و تحصیلی ما از لحاظ کیفیت با کشور های همجوار قابل مقایسه نیست.
در کنار این مسایل ارزش های اجتماعی و فرهنگی نیز نزد شماری از شاگردان در مکاتب و دانش آموزان در موسسات تحصیلات عالی در حال رنگ باختن است احترام را که یک معلم، یک آموزگار و یک استاد در سالهای گذشته داشت امروز وجود ندارد با تاسف سال پار ما در کابل در چند مکتب هم در ولایت ها شاهد خشونت فزیکی تعدادی از شاگردان در برابر اموزگاران شان بوده ایم .
هرگاه با یک شاگرد معارف و یا یک دانش آموز یک موسسه تحصیلی صحبت شود حرف های زیادی برای گفتن دارند از بی کیفیت بودن آموزش گرفته تا سوء استفاده ها در موسسات تحصیلی خصوصی، اینها همه حکایه گر وضعیت آشفته و آسفبار در نظام آموزشی کشور است.
پس بهتر خواهد بود که رئیس جمهور که خود تجربه آموزگاری را دارد روند نظارت بر مراکز تعلیمی و تحصیلی را جدی تر ساخته و برای اصلاحات گسترده در نظام آموزشی کشور گام بردارد تا مردم ما شاهد یک دگرگونی مثبت و همه جانبه در ساحه تحصیل و تعلیم در کشور باشند.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا