گزارش ها

جنرال امریکایی : ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان قابل مذاکره نیست // آگاهان سیاسی٬ گفته های دانفورد هشدار به روسیه است

کابل  باختر  ۱۱   جوزا
در حالی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان از شرایط طالبان در مذاکرات صلح آنان با نمایندگان دولت امریکا است یک مقام ارشد نظامی این کشور تاکید دارد که امریکا الی ختم فعالیت های هراس افگنانه ،حضور خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬ جنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است ( که باوجود درخواست طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حضور نظامی آمریکا در این کشور برای "مبارزه با تروریزم" ادامه خواهد داشت.)
این گفته ها درست زمانی بیان می شود که روسیه به تازگی میزبان نشست سیاسیون افغان و طالبان در مسکو بود . روسیه با استفاده از فرصت بار دیگر برخروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرد.
همچنان امریکا گفت‌ وگوهایش را  با طالبان برای ایجاد یک راه‌ حل سیاسی برای پایان دادن به بحران افغانستان ادامه داده است .
، این جنرال  چهار ستاره یی آمریکایی گفته است  که ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان قابل مذاکره نیست.
دانفورد در اندیشکده «بروکینگ» گفته است : هیچ‌ کس اشاره‌ یی به این نکرد که آمریکا پیش از اینکه به اهدافش در زمینه مبارزه با تروریزم نرسیده باشد، نیروهای خود را از افغانستان خارج نمی‌کند واین قابل مذاکره نیست.
طالبان همواره خواستار ترک نیروهای خارجی از افغانستان بوده اند و مساله خروج، همیشه به‌عنوان یکی از خواسته‌های اصلی مذاکرات با هیئت آمریکایی از جانب طالبان مطرح شده است.
آگاهان سیاسی مطرح می کنند که حضور نیروهای خارجی در افغانستان باید یک حضور تعریف شده باشد.
آنان می گویند که افغانستان در طول هژده سال گذشته از حضور نیرو های خارجی نتیجه نگرفته اند، هراس افگنان برعلاوه آن که نابود نشدند قوی تر از گذشته شده اند و این بر می گردد به سیاست چند پهلوی امریکا ٬ روسیه و کشورهای دیگر منطقه که هراس افگنی را دستاویز منافع منطقه یی شان کرده اند.
حالا که این جنرال امریکایی از ادامه حضور امریکا در افغانستان سخن می گوید باید تعهد دهد که این حضور ٬ یک حضور هدفمند است و مبارزه جهانی علیه هراس افگنی بالاخره نتیجه خواهد داد نه آن که بزرگترین بمب و با ظرفیت ترین طیاره جنگی در افغانستان تجربه شود مگر هراس افگنان همچنان فعال باشند.
آگاهان سیاسی افغان می گویند که امریکا و روسیه ٬ پاکستان ٬ایران و سعودی و به همین ترتیب سعودی و امارات متحده عربی با قطر درگیر یک جنگ نیابتی در افغانستان اند  و برای رسیدن به مقاصد شان هرکدام ٬ گروه طالبان را به گونه یی دستاویز کرده اند و گفته های اخیر جنرال دانفورد خود یک مانور سیاسی است.
احمد سعیدی براین باور است که اظهارات دانفورد هشدار به روسیه است وخواسته است به روسیه بفهماند که  توانایی مبارزه با ترویزم رادارد وآنان نمی توانند کدام پروتوکول را به امضا برسانند از همین رو در روز های اخیر عملیاتی را علیه طالبان انجام دادند که از اثر آن شمار زیادی از طالبان کشته شدند.
مگر مسعوده کرخی نماینده هرات در مجلس نمایندگان از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پشتیبانی کرده و می گوید، افغانستان در وضعیت نابسامان امنیتی واقتصادی قرار دارد هرگاه درچنین شرایط نیروهای خارجی به یک بارگی افغانستان را ترک کنند کشور به سوی بحران می رود ویک بار دیگر جنگ های داخلی تکرار می شود .
کرخی می افزاید که بدبختانه به اثر اتخاذ تصامیم وپلان های نادرست وخام حکومت ما نتوانستیم حتی سیاست خارجی خوب را طرح وروابط نیک با همسایه ها وکشورهای منطقه داشته باشیم چنانچه بار اول دولت ٬دعوت روسیه برای شرکت در نشست صلح با طالبان را رد کرد وتا امروز در انزوا قرار گرفته است
مگر جنرال طاقت ٬ آگاه مسایل سیاسی و کارشناس نظامی دید دیگری دارد .
جنرال طاقت به این باور است که اگر امریکا حضور لوژیستکی خود را حفظ کند وحضور نظامی خود را به صفر برساند تاثیر مثبت بر تامین امنیت وایجاد روابط خوب همکاری با کشور های منطقه خواهد داشت ونیروهای امنیتی افغانستان با همکاری کشورهای جهان تقویت می شوند وتوانایی ومبارزه با تروریستان را پیدا می کنند .
باید گفت که قبل از این مقام های افغان بر حضور و خروج مسوولانه نیروهای خارجی تاکید داشته اند حضور مسوولانه به این مفهوم که نیروهای خارجی مسوولیت های خود را در امر مبارزه با هراسی افگنی بیشتر درک کنند وسرکوب کردن هراس افگنان و ریشه کن سازی عوامل هراس افگنی در منطقه باید از اولویت کاری شان باشد  خروج مسوولانه به این معنا که آنان عوامل هراس افگنی را مهار کرده باشند و دیگر افغانستان ٬ منطقه و جهان در معرض تهدید هراس افگنان نباشد  .   صائم  فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا