تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت کابل باختر 18 ثور

 

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس  قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را در باره رویدادهای جاری کشور ومنطقه نشر کرده اند .

روز نامه هشت صبح دربرگ نخست ازقول سازمان ملل ،عنوان کرده که آزادی بیان با تهدید های جدیدی رو به رو می شود .

به نوشته این روزنامه : یان کوبیش فرستاده خاص دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در پیامی به مناسبت از روزجهانی آزادی مطبوعات، گفت : گسترش رسانه ها درافغانستان ازدست آوردهای مهم دراین کشور پنداشته میشود. آقای کوبیش درپیام خود می افزاید که رسانه ها نقش مهمی را درعرصه سیاسی و گسترش فرهنگ بازی کرده اند ، او تاکید کرد که با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درکشور ، نقش و مسوولیت رسانه ها بیشتر میشود.

هشت صبح این موضوع را درصفحه چهارم شماره امروزی دنبال کرده، اما درصفحه اول از وزیر مالیه عنوان کرده که تعدادی ازنماینده گان مجلس درقاچاق دست دارند . به نوشته این روزنامه عمرزاخیلوال وزیر مالیه گفته است که یک حلقه کوچک درپارلمان درقاچاق مواد مخدر و قاچاق شراب دست دارند .

به گزارش بی بی سی آقای زاخیلوال به رسانه ها درکابل گفته که این گروه کوچک قبل از کنفرانس توکیو درصدد تخریب او بوده است و اکنون قرار است نشستی برای ارزیابی کنفرانس توکیو برگزار شود ، درصدد استیضاح او برآمده اند.

کنفرانس حامیان افغانستان در جولای سال 2012 درشهر توکیوی جاپان برگزار شد . شرکت کننده گان دراین همایش بین المللی بر سر پرداخت 16 ملیارد دالر برای چهارسال آینده به افغانستان توافق کردند . وزیر مالیه ادعا کرد که این افراد ازاوخواسته اند امضاهایی را برای استیضاح وی جمع آوری شده است از نماینده گان خریداری کند.

 به گفته آقای زاخیلوال این گروه از نماینده گان " فشار وارد میکنند که افراد شان در گمرک های استخدام شوند وقتی ما محموله های قاچاق را در مرزها ضبط کنیم اولین کسانی که به من تیلفون میکنند و خواستار رهایی این محموله های میشوند همین نماینده گان هستند ."

وزیرمالیه افزوده است که نام تمام این افراد را افشا و برای اثبات ادعای خود سند ارائه خواهدکرد.

 به نوشته این روزنامه عرفان الله عرفان ،منشی دوم پارلمان نیز دراین باره به بی بی سی گفته است " از وزیر مالیه و نماینده گانی که در صدد استیضاح وی هستند می خواهیم که اسناد و دلایل موثق برای استیضاح وزیر مالیه و دست داشتن نماینده گان درقاچاق ارائه کنند تا با توجه به آن ، در باره سرنوشت وزیر مالیه تصمیم گرفته شود."

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح مطالبی را زیر عنوان ، باشنده گان برضد پاکستانی تظاهرات کردند ، یک فرمانده مشهور طالبان درهرات کشته شد که در صفحه اول نشر کرده و در سایر صفحه های دنبال مطالب دیگر شده است.

به همین گونه روزنامه سخن جدید عنوان کرده که براساس فیصله شورای وزیران ، وزیر مالیه به جلسهء استیضاح نخواهد رفت .

 این روزنامه همچنان درمطلب دیگر از قول ملل متحد عنوان کرده که مواد مخدر ، ده فیصد افتصاد افغانستان را تشکیل میدهند به نوشته این روزنامه : دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرده است که ده در صد اقتصاد افغانستان را پول حاصل ازتجارت مواد مخدر تشکیل میدهد . سازمان ملل تائید کرده است که رقم درآمد از تجارت مواد مخدر درافغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته ، اما این دفتر می گوید که هنوز هم تجارت مواد مخدر در افغانستان نگران کننده است.

سخن جدید همچنان درصفحه اول از ساخت تعمیر برای 70 مکتب درولایت های مرکزی خبرداده و از قول وزارت معارف آورده است وزیر معارف از ساخت 70 مکتب جدید با هزینهء 25 ملیون دالر درولایت های مرکزی کشور خبرداده و بیان نمودکه این مکاتب درولایت های بامیان ، دایکندی و غور اعمار خواهد شد. این روزنامه در مطلب دیگر از قول وزیر اقتصاد نوشته که تبلیغات منفی و ایجاد نگرانی درمورد 2014 را عاملی برای فرارسرمایه ها ازکشور و بالا رفتن گراف فساد اقتصادی می داند .

 به نوشته این روزنامه این مطلب درکنفرانس اشتغال زایی پایدار که از سوی وزارت کار امور اجتماعی ووزارت اقتصاد درکابل برگزار گردیده بود مطرح شد.

 به همین ترتیب روزنامه سخن جدید در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است اما روز نامه انصاف دربرگ نخست به استیضاح وزیر مالیه ازسوی مجلس نماینده گان توجه کرده و زیر عنوان مطلبی ، حکومت و مجلس افشا گری دربرابر استیضاح ، در صفحه سوم شماره امروزی به آن پرداخته اند . این روزنامه همچنان مطالبی را زیر عنوان از روزجهانی آزادی مطبوعات در شهر کابل تجلیل شد ، خط دیورند طرح استعماری انگلیس ، جنگ قدرت ربطی به جهاد شرعی ندارد .

 آیساف بی طرف و سازمان ملل نگران ! درصفحه اول نشرکرده و در سایر صفحه ها دنبال مسایل دیگر شده است.

 به همین ترتیب روزنامه های آرمان ملی ، ماندگار ، انصار و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. 

{نالان }

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا