تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۲۹ ثور/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و داکتر عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی روز گذشته توافق نامه سیاسی امضا کردند و به این ترتیب به تنش چند ماهه سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری پایان دادند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ کشور بعد ازانتخابات ریاست جمهوری که در میزان سال پار برگزار شد دچار یک تنش سیاسی شد . دسته ثبات و همگرایی که از سوی داکتر عبدالله رهبری می شد نتایج انتخابات را نپذیرفت و دست به اقدامات موازی با دولت زد،این دسته انتخاباتی ،ادعای تقلب در انتخابات مطرح کرد. آشفتگی سیاسی ناشی از اعلام نتایج انتخابات باعث ناهنجاری زیادی در کشور شد.
روند سیاسی حل معضل افغانستان عملا با بن بست مواجه شد،کار زار مبارزه با ویروس کرونا که معضل حاد صحی و اجتماعی در کشور است با چالش های مدیریتی همراه شد، در کنار این معضل، وضعیت آشفته سیاسی، طالبان را برای گرفتن امتیاز در میدان جنگ و سیاست جسور تر کرد،ادامه اختلافات سیاسی موجب آن شد تا از اعتبار افغانستان درصحنه ملی و بین المللی کاسته شود در داخل مردم نسبت به سیاست ورزان بی باور شدند و دربیرون از کشور بی اعتمادی نسبت به آینده افغانستان چنان بالا گرفت که حتا بخشی از کمک های جهانی با افغانستان یا به حالت تعلیق در آمد و یا که قطع شد. ادامه این وضعیت، بر کسب و کار و اقتصاد کشور نیز اثر گذاشت و فقر در کشور بیشترشد واضح این که، اختلافات کشور تا سطح یک بن بست سیاسی و حتا بحران پیش رفت. مگر تحولی که دیروز رخ داد ،به انتظار مردم پاسخ مثبت داد،با امضای توافق سیاسی، کشور از یک مرحله دشوار سیاسی عبور کرد،این توافق پایان تنش و به معنای استقبال از روز های خوش است. بر اساس توافق‌نامه سیاسی، مسوولیت‌ها و فرصت‌ها در حکومت آینده میان تیم ثبات و همگرایی و دولت ساز، به صورت برابر در نظر گرفته شده است و به خاطر جلوگیری از تصمیم‌های انفرادی پیرامون مسایل کلان کشوری، شورای عالی دولت تعریف شده است که تصمیم‌گیری‌های کلان با تشریک مساعی رهبران سیاسی و بزرگان افغانستان صورت گیرد.
توافق سیاسی درداخل و خارج از کشور با دیدگاه های متفاوت دنبال شده است، شماری با بی باوری و شماری هم با امید آن را دنبال می کنند، روی شکل و محتوای این توافق هم دیگاه متفاوت است. مگر شرایط و اوضاع حساس کنونی از ما می طلبد که با جسارت و دید کلی وارد عمل شویم، شرایط و زمان ازما می خواهد که بحث همکاری و هماهنگی رابرای مدیریت بحران جاری در کشور اولویت بدهیم، زمان آن نیست که ما روی قدرت تمرکز داشته باشیم .
بحث ضروری،بحث مدیریت بحران و بحث حفظ جمهوریت است، از دید مردم امضای توافق سیاسی یک عقب نشینی نیست بل یک جسارت برای پیشرفت است. نباید به تفاوت ها، شکلی نگاه کنیم،بل ضرور است به زمان ،شرایط ونیاز ها توجه شود، ما باید متحد و هماهنگ ،در یک حرکت واحد برای حفظ جمهوریت حرکت کنیم و این از مسیر درک وتحمل امکان پذیر است. امضای توافق سیاسی فرصت های زیادی برای تقویت موضع مردم و نظام در روند سیاسی و نظامی ایجاد کرد که باید این فرصت تقویت شود و برای عملی شدن آن زمینه سازی شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا