تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت دوشنبه 1 عقرب

 

کابل باختر/ 1/ عقرب

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه هشت صبح در صفحه اول به واکنش نادر نادری به گفته های شیخ الاسلام پرداخته و نیز عنوان افغانستان به توصیه های همسایه گان نیاز دارد این موضوع دنبال کرده است.

 هشت صبح در مطلب دیگر ازقول ریاست جمهوری نوشته که حضور دو خارجی در کمیسیون شکایات انتخاباتی قابل قبول نیست . به نوشته این روزنامه دفتر ریاست جمهوری می گوید ، رییس جمهور کرزی طرح قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات را توشیح نمی کند . مجلس نماینده گان این طرح را اواخر ماه سپتامبر سال جاری میلادی تصویب کرد.

اما دریکی از ماده های این طرح عضویت دو خارجی درکمیسیون شکایات انتخاباتی جنجال برانگیز شده و ریاست جمهوری آن را خلاف تمام قوانین افغانستان توصیف کرده است.

 این روزنامه همچنان در صفحه اول از قول سازمان ملل متحد عنوان کرده که طالبان از بمب های کنا رجاده استفاده نکنند.

هشت صبح در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است.

 روزنامه وحدت نیز در صفحه اول به این موضوع توجه کرده نوشته ، قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات را رییس جمهور توشیح نمی کند.

روزنامه وحدت درمطلب دیگر خبرداده که اختلاف بر سرحضور دو نماینده سازمان ملل در کمیسیون شکایات انتخاباتی به مجلس سنا رسید.

وحدت در مطلب دیگر زیر عنوان وزارت خارجه پاکستان موظف به تامین امنیت طالبان طرف گفتگوی دولت در مذاکرات صلح است . نوشته وزارت خارجه میگوید در عین حالی که حکومت از گفتگو های صلح با طالبان استقبال میکند اما حفظ آزادی ها ، حقوق و دستاوردهای ده ساله گذشته از وظایف حکومت است و حکومت این دستاوردها را چه از راه سیاسی و گفتگو و چه از راه جنگ و مبارزه نظامی حفظ خواهدکرد.

به همین ترتیب روزنامه وحدت در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است.

روزنامه ماندگار دربرگ نخست از قول مارگ گروسمن عنوان کرده که دیورند را به رسمیت می شناسیم ماندگار در پیوند به این موضوع در صفحه ششم شماره امروزی نوشته ، مارگ گروسمن نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفته است که امریکا خط دیورند را به عنوان مرز بین المللی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت می شناسند.

این درحالی است که حکومت افغانستان باور مند نیست که گروسمن چنین اظهاراتی کرده باشد.

 مارگ گروسمن در مصاحبه با تلویزیون یک گفت که کشورش دیورند را به عنوان مرز مشترک افغانستان و پاکستان به رسمیت می شناسد.

نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان افزود ، دیورند یک مرز بین المللی است و آن را به رسمیت می شناسیم اما ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان میگوید که فکر نمی کند مارک گروسمن چنین اظهاراتی کرده باشد ماندگار در مطلبی دیگر نوشته که سفیر پاکستان از دولت افغانستان خواسته است که والی کنر برکنارگردد.

به نوشته این روزنامه پاکستان میگوید که برخی مقام های محلی و استخباراتی درجنوب شرق افغانستان ازطالبان حمایت میکند.

 محمد صادق ، سفیر پاکستان درکابل گفته است ، برخی افراد سازمان های استخباراتی در سطح محلی هستند که ازآنها طالبان پاکستانی حمایت میکنند من فکر نمی کنم که سیاست دولت افغانستان چنین چیزی باشد اما افرادی دردولت افغانستان و تشکیلات این کشور هستندکه ازآنها حمایت میکنند زیرا بدون حمایت آن ها نیروهای طالبان امکان تحرک آزادانه در این منطقه را ندارند.

 او تاکید کرد والی ولایت کنر علیه ارتش پاکستان اعلام مبارزه کرده است ، اما حقیقت این است که وقتی والی ولایتی چنین چیزی میگوید ما انتظار داریم دولت افغانستان با این والی برخوردکند.

ماندگار در مطلب دیگر از قول سخنگوی وزارت خارجه افغانستان عنوان کرده است که رهبران طالبان با پاسپورت پاکستانی به عربستان می روند.

به همین ترتیب روزنامه ماندگار در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

به همین ترتیب روزنامه های سخن جدید ، انصاف و دیگران درشماره های امروزی یا با نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا