گزارش ها

حرف های توصیف آمیز ترامپ به طالبان / مشاور پیشین امنیت ملی امریکا: ترامپ با طالبان شریک شده ‌است

کابل/ ۲۹ سنبله/ باختر
رییس جمهوری امریکا، طالبان را مردمان بسیار باهوش و مستحکم خوانده است در حالی که او سه چهار سال قبل طالبان را یادگاری عصر حجر یاد کرده بود.
ترامپ در تازه ترین اظهاراتش از پیشرفت در مذاکرات صلح ابراز امیدواری کرده است و گفته است:طالبان بسیار باهوش و مستحکم استند.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در پی دیدارش با شیخ ناصر صباح الاحمد الجابر، پسر بزرگ امیر کویت گفته است:آنان(طالبان) بسیار سخت، بسیار هوشمند ، بسیار زرنگ هستند، اما ۱۹ سال است که آنان زندگی خود را صرف مبارزه کرده‌اند و از جنگیدن خسته شده‌اند. ما با طالبان گفت‌وگوی خوبی داشتیم و به زودی نیروهای خود را به کمتر از چهار هزار نفر می‌رسانیم.”
ترامپ که به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری امریکا است مساله افغانستان و وعده خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان برگه پیروزی خود در انتخابات می داند و ظاهراً وانمود می کند که مشتاق پایان دادن به طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا است.
با آن که امریکا در حوت سال گذشته با طالبان موافتنامه صلح را امضا کرد وترامپ هر روز  شعار صفر کردن نیروهای امریکایی در افغانستان را تازه می کند، با آن هم گفته است:اگر طالبان به تمام تعهدات خود در این توافقنامه پابند بمانند، امریکا تمام قوای خود را تا ماه می سال‌ آینده از افغانستان خارج خواهد کرد.
در همین حال مک ماستر، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا می‌گوید که ترامپ با طالبان شریک شده ‌است و سیاست او برضد حکومت افغانستان است.
او در گفت وگو با شبکۀ خبری «سی بی اس» گفته‌است که بیرون کردن نیروهای امریکایی از افغانستان، امنیت امریکا را کاهش می‌دهد.
این مقام پیشین نظامی امریکا، سیاست ترامپ را در برابر افغانستان عاقلانه نمی‌داند و می‌گوید که امریکا باید با یک تعهد پایدار از حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی کند.
وی گفته است:" ترامپ با سیاست تازه‌اش، به انواع مختلف در برابر حکومت افغانستان با طالبان شریک شده‌است. فکر می‌کنم که این سیاست غیرعقلانی است٬ درحالی که افغانستان به یک تعهد پایدار نیاز دارد و این در حقیقت نیازمندی های ما است.
باید گفت که چندی پیش اسد درانی رییس پشین سازمان استخبارات نظامی پاکستان گفته بود که امریکا برای طالبان سالانه ۵۰۰ ملیون دالر رشوه می دهد، این نشان می دهد که طالبان برای امریکا یک پروژه است که همچنان در افغانستان فعال خواهند بود . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا