گزارش ها

وزارت داخله سه میلیارد افغانی بدهکار است // معین وزارت داخله : کشورهای کمک کننده از تعهد مالی بااین وزارت دریغ کرده اند

کابل باختر/ 28 / سرطان:
وزارت داخله سه میلیارد افغانی از اعاشه و مسایل تامیناتی و ساخت تعمیرات از قرار دادیها بدهکار می باشد.
با آنکه وزارت مالیه در هماهنگی با وزارت امور داخله درتلاش  است تا قروض وزارت  داخله پرداخته شود، مگر قراردادیها میگویند که تا کنون موفق به دریافت پول شان نشده اند این قروض به سالهای 91، 92 و 93 بر میگردد.
محمد حمید طهماسی معین تامینات وزارت امور داخله در این رابطه می گوید کارهای که ما در بخش مقروضیت های اعاشه انجام دادیم مربوط به سال های 91، 92 و 93 است که پول آن بالغ بر سه میلیارد افغانی می شود، فورم های مالی این مقروضیت ها به تاریخ 19 سرطان 1394 از وزارت داخله به وزارت مالیه فرستاده شده تا پرداخت گردد.
محمد حمید طهماسی در موردچگونگی این بدهکاری می گوید این قروض به سالهای قبل بر می گردد، کسانی که پیش از این مسوول بودند، وظایف خود را در وقت و زمانش انجام نداده اند، این سبب شده که وزارت داخله از وجه قرار دادها قرض دار بماند.
او همچنان گفت اکثری قرار دادیهای که کارشان به پایه ای اکمال رسیده بود، در حالیکه برای آغاز پروژه دستور نداشته اند.این امر سبب شد تا انها به پول شان نرسند و دلیل دیگر اینکه  موجودیت فساد گسترده در قراردادیهای تحکیمات و تامینات بوده است که باعث به میان آمدن این بدهکاری ها شده است.
او میگوید یک کمیته مشترک میان وزارت داخله و کشورهای تمویل کننده برای ایجاد شفافیت در پروژه ها و کسب تعهد مالی ایجاد شده است و کشورهای کمک کننده زمانی از پروژه ها حمایت مالی می کنند که در آن فساد دیده نشود و شفافیت وجود داشته باشد.
محمد حمید طهماسی یاد آور شد که کشورهای تمویل کننده  به حل  دوسیه ها تاکید دارند و  از تعهد مالی دریغ کرده اند.
جامعه جهانی کمک های مالی اش را به وزارت داخله مشروط ساخته است، اگر وزارت داخله قناعت جامعه جهانی را بدست نیاورد کمک ها به این وزارت قطع خواهد شد، چون فساد در این وزارت وجود دارد و نیاز به آوردن اصلاحات دارد و تا زمانیکه قناعت جامعه جهانی ازلحاظ شفافیت و درست بودن پروژه ها را فراهم نکنیم، دیگر تعهد مالی با این وزارت صورت نخواهد گرفت.
وی می گوید، فساد دراین وزارت وجود دارد، اما با آوردن اصلاحات فساد کاهش خواهد یافت.
نگرانی از وجود فساد در وزارت امور داخله بارها از سوی مقامات بلند پایه حکومتی مطرح شده و تا جایی که رئیس جمهور غنی این وزارت را قلب فساد دانسته بود.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا