تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های غیر حکومتی درکابل دوشنبه 29 عقرب

 

کابل باختر/ 29/ عقرب

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند که درآن روی برخی مسایل ملی و بین المللی به بحث پرداخته شده است.

روزنامه وحدت در صفحه هشتم زیر عنوان درخواست رییس جمهور کرزی" درشب و روزهای محرم مراقب مسایل باشید "نگاشته است.

درسومین روز از آغاز ماه محرم ،حامدکرزی ، با جمعی از علمای شعیه در کابل دیدار کرد ، دراین ملاقات رییس جمهور کرزی ازعلمای شعیه افغانستان خواست تا در شب و روزهای محرم مراقب مسایل باشند از ده روز اول ماه محرم همه ساله در بسیاری از کشورهای جهان تجلیل میشود و عزاداران ، ده روز را درمساجد و تکیه خانه ها عزاداری میکنند.

درهمین حال امسال 1391 برای تدابیر هرچه بیشتری این مراسم مذهبی ، کمیسیون مشترک نیروهای امنیتی کشور وشماری از علمای شعیه ایجاد شده است گفته میشود هدف از تشکیل این کمیسیون گرفتن تدابیر و همکاری های بیشتر درزمینه امنیت عزاداران درکابل و شهرهای افغانستان است.

روزنامه سخن جدید درصفحه اول تحت عنوان نباید دربرابر جنایات اسرائیل سکوت کرد نوشته است مجلس بزرگان کشور در واکنش شدید نسبت به حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه ،خواهان اقدامات جدی جامعه جهانی در برابر جنایات رژیم اسرائیل شدند.

 محمد علم ایزدیارنایب اول مجلس بزرگان ، در رابطه با این حملات گفت : این مجلس حملات هوایی اسرائیل برمردم فلسطین که زنان و اطفال زیادی کشته شده اند محکوم کرده و خواهان توقف آن میباشد.

 وی تصریح نمود سازمان ملل متحد و جهان بشریت ، نباید در برابر این حملات و تجاوزات خاموشی اختیار نمایند ، بلکه باید صدای خود را بلند کرده و از اسرائیل خواسته شود تا دیگر مردم بی گناه فلسطین را به کام مرگ نکشانند.

روزنامه آرمان ملی زیر عنوان نگذارید کابل بازهم به کربلای دوم تبدیل شود نگاشته است یک سال پیش از امروز دشمنان آرامش مردم ما دشمنان دین و باورهای مردم ما در شهر کابل فاجعه آفریدند . آنان با سازمان دهی یک حمله انتحاری دراین روز درمیان عزاداران حسینی درجوار زیارت ابوالفضل عباس ، بیش از چهل تن از هموطنان ما را که درمیان آن ها زنان و کودکان نیز شامل بودند به شهادت رسانیدند ، این حادثه چنان هولناک ، خونین و درد آور بود .

برای این که چنان حادثه یی دوباره تکرار نشود باید از همین حالا سازمان دهنده گان این مراسم توجه کنند و با دقت بیشتری این مراسم را سازمان بدهند.

روزنامه ماندگار درصفحه اول تحت عنوانی دادگاه عاملان سقوط کابل بانک برپاشد نوشته است دولت افغانستان محکمه 22 تن از کارمندان و افراد مرتبط با دوسیه کابل بانک را آغاز کرده است فساد گسترده در کابل بانک ، این بانک خصوصي کشور را تاسرحد ورشکستگی کشاند.

 22 نفر به شمول بنیانگذار و رییس کابل بانک شیرخان فرنود و خیرالله فیروزی متهم به سرقت صدها ملیون دالر ازطریق قرضه های این بانک هستند.

روزنامه سروش ملت در برگ نخست زیر عنوان " نرخ رشد جمعیت درافغانستان بالا است نگاشته است صندوق جمعیت سازمان ملل درگزارش تازه خود افغانستان را در شمار ده کشوری قرارداده که با افزایش سریع جمعیت مواجه است . این سازمان گزارش جهانی جمعیت درسال 2012 را روز یکشنبه 28 عقرب منتشر کرد.نویسنده گان این گزارش گفته اند که پنجاه درصد جمعیت افغانستان را افراد زیر پانزده سال تشکیل میدهند.

براساس آمار رسمی که دراین گزارش از آن نقل شده ، هر مادر درافغانستان به طور متوسط بیش از پنج کودک به دنیا می آورد .

براساس همین آمار نرخ رشد جمعیت افغانستان سالانه حدود 2/2 درصد است .

همچنان روزنامه های دیگر چاپ کابل نیز مضامین و مطالب مشابه را به چاپ رسانیده و دیدگاه خود و صاحب نظران را منعکس ساخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا