تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت اول جدی

کابل باختر/ 1/ جدی
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخباروگزارشهای را در باره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه چراغ ، برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، معرفی پنج وزیر پیشنهادی حامدکرزی به مجلس آغاز کرده و نوشته پنج نامزدعضویت درکابینه حامدکرزی رییس جمهوری و دو عضو جدید شورای عالی دادگاه عالی افغانستان برای بررسی صلاحیت های آنها به مجلس نماینده گان معرفی شدند . محمد قسیم فهیم معاون اول رییس جمهوری روزشنبه 30 قوس آنها را درنشست عمومی مجلس به نماینده گان چنین معرفی کرد.
دین محمد مبارز راشدی به وزارت مبارزه با مواد مخدر ، شاکر کارگر به وزارت تجارت و صنایع ، ضرار احمد مقبل به وزارت امور خارجه ، محمد اکبر بارکزی به وزارت معادن ومحمد عارف نورزی به وزارت انرژی و آب آقای کرزی این پنج تن را هفتم عقرب به عنوان نامزد و سرپرست این وزارت خانه ها معرفی کرده بود.
چراغ همچنان درصفحه اول زیر عنوان ، آموزش نیروهای ویژه افغانستان در دشتهای راجستان نوشته هند روزجمعه آموزش نیروهای ویژه افغانستان را آغازکرد. به گفته سخنگوی ارتش هند، این کشور آموزش یک گروه از نیروهای ویژه افغان را در بیابانهای راجستان درحالی آغازکرده است که این اقدام در واقع نشان دهنده تعامل فزاینده این کشور با افغانستان همزمان با تدارک نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان در سال 2014 میلادی است.
نیروهای نظامی افغانستان سالهاست در آموزش های نظامی در هند شرکت میکنند با این حال این نخستین باراست که نیروهای ویژه افغانستان با کماندوهای هندی تمرین مشترک برگزار میکنند.
پایان دوره آموزشی " خبرنگاران و قوانین "کشته شدن فرمانده ارشد طالبان درولایت جوزجان ، عنوان های دیگری اندکه این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است و در صفحه های دیگر شماره امروز دنبال سایر مطالب شده است.
اما روزنامه جامعه باز که پس از چند روز بدسترس قرارگرفته است ، درصفحه اول زیرعنوان افزایش ارزش دالر رویداد جهانی است از قول معاون بانک مرکزی نوشته ، زمانی که ما پول افغانی را در برابر دالر مقایسه میکنیم بهتراست واحد پولی دیگر کشور ها را نیز در برابر بالا رفتن دالر مقایسه کنیم . آن وقت متوجه خواهیم شد که آیا ارزش پول افغانی پائین آمده است . یا ارزش دالر بالا رفته است ؟ اگر یک نگاهی به ارزش واحد های پولی منطقه بیاندازیم میبینیم که ارزش کلدار هندی درمقابل دالر پائین آمده است . هم چنین واحد پولی ایران را اگر درنظر بگیریم میبینیم که چند صد فیصد تغییر کرده است . البته درموضوع پول ایران میتوان دلیل هایی آورد که برخی تحریم ها درارزش پول آن کشورنقش داشته است اگر پول پاکستان را هم مقایسه کنیم و می بینیم که ارزش پول این کشور دربرابر دالر پائین آمده است و یورو در برابر دالر ارزش خود را ازدست داده است .
نامزد وزیران جدید معرفی شدند . دانش آموزان و مشکلات آموزش زورمندان، واحد های ساختاری ناقص ، ازجمله عنوان های دیگری اند که این روز نامه در صفحه اول نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان نگرانی از افزایش نرخ گاز درهرات آغازکرده است . این روزنامه مطالبی زیر عنوان های ، جنگ افغانستان را مثل عراق به پایان می بریم . سکوت حکومت در برابر تاراج معادن، نامزد وزیرهای حکومتی در انتظار رای اعتماد در صفحه اول نشر کرده و در سایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است . به همینگونه روزنامه های آرمان ملی ،هشت صبح ، ماندگار و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا