تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات امروز یکشنبه 16 سرطان روزنامه های دولتی

روزنامه هیواد درصفحه نخست خود گزارشی از نشست کمیته اقتصادی شورای وزیران را بچاپ رسانده ، دراین نشست نبود امنیت، عدم ابقای تعهد برخی از دونرها، از جمله مهمترین مشکلات درتطبیق پروژه های انکشافی بر شمرده شده و وضعیت شرکت های هوایی خصوصی و راه های کمک به این شرکت ها مورد بحث قرار گرفته است .

ولسی جرگه گزارش وزیر امور خارجه ، مشاور امنیت ملی و رییس دارالانشای شورای عالی صلح را استماع کرد ، عنوان گزارش دیگریست که روزنامه هیواد نشر کرده است. در این نشست چگونگی پیشرفت های صلح ، وضعیت امنیتی در کشور ، موضوع قحطی در ولسوالی ازر ولایت لوگر و موجودیت افراد مسلح غیر مسوول در پغمان از موضوعات مهم مورد بحث بوده است .

همچنان هیواد خبری از افتتاح نمایشگاه باختر ‹هزار شهر› را در موزیم ملی توسط دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ به نشر رسانده، دکتور رهین حین افتتاح نمایشگاه گفته است ، امروز تاریخ کهن بلخ سرزمین یک هزار شهر که سابقه کهن دارد و بنابر روایات اولین شهری به روی زمین بود ، درسه دین بزرگ جهان به عنوان شهر مقدس ، کانون مهم دینی هریک ازاین ادیان بود.

خبرهای ازفتح پوسته های سرحدی درنورستان توسط نیروهای اردوی ملی از اشغال طالبان، کشته شدن شش طالب مسلح درمیدان وردک و حمایت چین و پاکستان از مذاکرات صلح به رهبری افغانستان نیز درهیواد به چاپ رسیده است.

 سرمقاله هیواد زیر عنوان راه های خنثی سازی جنگ تجارتی و تبلیغاتی دشمنان ، به چاپ رسیده نویسنده سرمقاله برای مبارزه موثر با دشمنان وطن به تجهیز نیروهای ملی تاکید ورزیده وبرای تامین صلح دوامدار به صداقت پاکستان و سایر کشورهای منطقه تاکید ورزیده است .

همچنان روزنامه انیس گزارش هایی را از نشست کمیسیون های مشرانوجرگه نشست کمیته ملی حج، دیدار سرپرست وزارت امور سرحدات و قبایل با سران و بزرگان اقوام شینوار ، خروتی واحمدزی و سایر مطالب رابه چاپ رسانده است.

سر مقاله انیس زیر عنوان افغانستان بستر مناسب برای سرمایه گذاران ، تحریر یافته و نویسنده آن به منابع سرشار طبیعی دست ناخورده کشور اشاره کرده و گفته است که به نسبت نا امنی های ممتد از این منابع در راستای رفاه اجتماعی و خودکفایی استفاده گردد.

روزنامه اصلاح نیز به نشر اخبار و گزارش های پرداخته که دردو روزنامه فوق به آن مرور گردید و علاوه به آن خبرهای زیر عناوین وزارت معادن در دوماه آینده چند قرار داد استخراج معادن را عقد خواهد کرد و سرمنشی ناتو گفته است پاکستان باید علیه افراط گرایی بیشتر اقدام کند را به چاپ رسانده است .

سرمقاله این روزنامه زیر عنوان افغانستان دررسیدن به اهدافش ، نیازمند دست گیری جامعه بین المللی است تحریراست .

نویسنده مقاله به کمک صادقانه جامعه جهانی با افغانستان تاکید کرده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا