تبصره و مرور بر مطبوعات

پاکستان عامل تخریب افغانستان و طالبان ساده لوح افزار آن

کابل باختر 25 جدی
یک سناتور ولایت کندز افشا نموده است که طالبان در ولایت های کندز و بغلان از سوی سازمان استخبارات نظامی پاکستان دستور گرفته اند تا کار شبکه های مخابراتی را در این دو ولایت مختل سازند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: یک سناتور ولایت کندز اخیرأ افشا ساخت که طالبان در دو ولایت شمالی کشور از سوی استخبارات نظامی پاکستان دستور گرفته اند تا آنتن های شرکت های مخابراتی را تخریب نموده و کار این شبکه را مختل سازند تا گروه های هراس افگن بتوانند به شکل مطلوب و آنچه استخبارات پاکستان برنامه ریزی می نماید فعالیت کنند.
از این گفته ها بر میاید که پاکستان تحمل رشد و انکشاف افغانستان را نداشته بل از گذشته ها تا امروز در صدد تخریب زیربنا ها در افغانستان است و در هر زمان از یک جریانی به عنوان افزار غرض رسیدن به این مقاصد استفاده کرده است.
اگر امروز پاکستان دستور تخریب آنتن های مخابراتی در ولایت های کندز و بغلان را میدهد استخبارات این کشور در وجود طالبان مصروف تاراج معادن وجنگلات افغانستان نیز است در کنار آن ٬ پاکستان ذریعه گروه های تروریستی که افزار  و وسیله در دست آنکشوراند جاده ها و شاهراه های کشور را تخریب میکنند امروز شاهراه کابل – قندها ر– هرات که در سالهای اخیر با هزینه بلند مالی احداث شده به گونه یی تقریبأ کامل تخریب شده است دلیل هم این است که طالبان در مسیر این شاهراه تمامی پل و پلچک ها را ویران کردند و بخشی عظیم شاهراه را با کارگذاری ماین تخریب نموده اند. این کار در شاهراه قندهار – ارزگان- و بخش های دیگر کشور نیز انجام شده است.
از طرف دیگر پاکستان افراد و گروه های خاص را تربیه و تجهیز نموده تا بند سلما را که به کمک هند در هرات ساخته شده تخریب نمایند این کشور در کنر و ننگرهار نیز مانع ساخت و ساز پروژه های بنیادی و زیربنایی شده است که با تاسف طالبان که خود را افغان و وارث این کشور میدانند عامل این ویرانگری ها اند.
این امر کاملأ مشهود و واضح است که پاکستان برای اهداف و مقاصد خاص در افغانستان و منطقه فعالیت میکنند، کشاندن افغانستان به فقر، دور نگهداشتن این کشور از جاده تمدن و ترقی، کاهش روابط منطقه یی افغانستان و بالاخره تحمیل خواست های پاکستان بر افغانستان بخشی از این برنامه ها است.
پاکستان به این منظور از طالبان و گروه های تروریستی خود ساخته دیگر نظیر داعش به عنوان عساکر استفاده میکنند که نه تنها آنها را دستور تخریب زیربنا در افغانستان را میدهند بل از این گروه ها در جنگ نیابتی خود در افغانستان استفاده میکنند .
اهداف و برنامه های پاکستان در قبال افغانستان برای رهبران این گروه که خود و خانواده های شان در پاکستان زندگی میکنند و از بلندترین امکانات زندگی سود میبرند پوشیده نیست زیرا آنها فروخته شده، غلام و اسیر اند مگر افراد و شماری از قوماندانان این گروه زیر تاثیر احساسات و فتوا های تحریف شده نا آگاهانه مصروف تخریب وطن خود اند ورنه دستور تخریب آنتن های شبکه های مخابراتی چگونه توجیه شده میتواند.
حرف واضح این است که پاکستان در طول تاریخچه۷۳ ساله خود همیشه به تخریب افغانستان فکر کرده مگر حلقات وجود داشته اند که خود را افغان گفتند ولی برای مقاصد پاکستان فعالیت کردند.
از طرف دیگر طالبان که خود ادعا دارند که برای بیرون ساختن نیروهای خارجی در افغانستان مصروف جنگ اند چرا افراد استخباراتی پاکستان، ملیشه های پاکستان و پنجابی ها را که در لباس و جامه افغانی و طالب مصروف ویرانی افغانستان اند در کنار شان تحمل کرده اند. امروز محلات تحت نفوذ طالبان پر از تروریستان خارجی است که از پاکستان، چیچین … برای تخریب افغانستان جمع شده اند. رهبران طالبان این تروریستان را به عنوان مجاهد در کنار افراد شان جا داده اند و طالبان ساده لوح هم قبول نموده اند.
پیام مردم افغانستان به طالبان افغان، آنانیکه احساساتی اند و جنگ شان را به اصطلاح جهاد میدانند مگر از واقعیت های پشت پرده آگاه نیستند این است که بخود آیند و دیگر به دستور پاکستان عامل ویرانی کشور شان نشوند ، بدانند که دشمن، دشمن است گاهی در لباس گوسفند و گاهی هم در لباس گرگ ظاهر میشود.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا