تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره سیاسی

 

کابل 4 جوزا باختر

رهبری افغانستان پیوسته درروابط متقابل با کشورهای منطقه و جهان مستقل عمل کرده، استقلال سیاسی، منافع ملی مردم کشورومنطقه در چنين روابط مطميح نظر بوده است.

مبصر سیاسی آژانس  باختر مینویسد، یکی از معضل های اساسی که منطقه را به بحران نا امنی مواجه  گردانیده، موجودیت گروه های دهشت افگن درمنطقه است. این دگر پنهان نیست که اين گروه ها در پاکستان لانه  کرده اند ، افغانستان و منطقه را به تهدید ناامنی روبرو  ساخته اند.

هرگاه زمامداران پاکستانی با خرد سیاسی بحران منطقه را ریشه یابی کنند، این  موضوع برمی میگردد به حلقه هایکه در منطقه  از تروریزم به عنوان ابزار سیاسی استفاده میکنند ومنطقه را به بحران عمیق سیاسی و نظامی مواجه کرده اند.

بادرنظرداشت حقایق موجود در منطقه، حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دردهلی نو مطرح ساخت که پاکستان، کلید ختم تروریزم و افراط گرایی را بدست دارد.

به باور آگاهان، این اظهارات میرساند که هرگاه پاکستان خواهان نجات منطقه از بحران موجود ناشی از هراس افگنی باشد میتوانند، نقش اساسی را در معادله  صلح افغانستان و منطقه بازی کند، ولی به شرط آنکه از دنبال اهداف مقطعی و توسعه طلبانه ازوجود افراطیت  وهراس افگنی دست بردارد، دراین  صورت میشود، بحران از منطقه چیده شود.

آگاهان به این  باور اند  که زمامداران پاکستانی به جای آن که به ریشه يابي بحران در منطقه توجه کنند با اظهارات کشدار ومریز میخواهند روابط دوستانه میان افغانستان و پاکستان را خدشه دار سازند، درتازه ترین انکشاف  جلیل عباس معاون وزارت خارجه پاکستان بیان داشته است که افغانستان حق دارد به عنوان یک کشور مستقل سیاست های خود را تعقیب کند،اما باید وضعیت صلح  وامنیت را در منطقه نیز متوجه باشد.

به نظرآگاهان این  اظهارات به هشداری میماند که زمامداران پاکستانی میخواهند باارایه آن سیاست خارجی و روابط باکشورهای منطقه را به افغانستان نسخه تجویر کنند. درحالیکه زعامت کشور از بدو ایجاد،مطرح ساخته است که افغانستان مثالی از همکاری موافقان و مخالفان بین المللی میباشد وهرگز نسخه های بیرونی را به خاطر روابط با کشورها نپذیرفته و  نه می پذیرد.

{ نالان }

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا