تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره : روسیه سی هلیکوپتر دیگر را به افغانستان تحویل میدهد

کابل باختر/ 12/ حمل
با آنکه موقف گیری های متضاد روسیه و امریکا روی شبه جزیره کریمیه قطع روابط و همکاری های نظامی میان این دوکشور را تهدید میکند، یک مقام روسی گفته است که این مشکل روی تحویل دهی هلیکوپتر های روسی برای قوای هوایی افغانستان اثر گذار نیست.
به گزارش آژانس باختر ، موضع گیری متفاوت روسیه و امریکا روی قضیه کریمیه نگرانی ها را در رابطه به عدم همکاری میان دوکشور در رابطه به افغانستان به بار آورده است. روسیه بخش از تجهیزات نظامی افغانستان را با هزینه مالی امریکا تامین میکند، ضمناً این کشور مسیر ترانزیت نیروهای ناتو و امریکا است و این مسیر درزمانی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک میکنند برای امریکا بیشتر مورد توجه قراردارد. 
امریکا قبلأ غرض تجهیز قوای هوایی افغانستان برای خریداری چرخبال های ترانسپورتی و نظامی با شرکت روسی "روس پروم اکسپورد " امضأ نموده است، مطابق به این قرار داد شرکت یاد شده شصت و نه فروند هلیکوپتر را که ارزش پولی آن به یک ملیارد و سه صد ملیون دالر میرسد به قوای هوایی افغانستان سپرده است، مگر هنوزهم شرکت روس پروم اکسپورد باید چند فروند هلیکوپتر دیگر را تحویل افغانها دهد.
الکساندر فوهین رییس خدمات فدرال روسیه در امور همکاری های تخنیکی نظامی به مطبوعات روسی گفته است، با وجود احتمال قطع همکاری های نظامی میان روسیه و امریکا و وضع تحریم علیه روسیه ، سی هلیکوپتر دیگر به قوای هوایی افغانستان سپرده خواهد شد و وضعیت روان برتعهد روسیه مبنی بر واگذاری تجهیزات به افغانها آسیب نخواهد دید.
حرف از سپردن سی فروند هلیکوپتر به جانب افغانی درحالی بیان میشودکه مسئله تجهیز نیروی هوایی افغانستان به یک مسئله بحث برانگیز مبدل گردیده است و تاکنون کشور های کمک کننده به افغانستان نتوانسته اند تا به تعهدات شان عمل کنند، این کشور تاکنون فاقد یک نیروی هوایی کار آمد است . این نیرو طیارات کشفی جنگی دراختیار ندارد . کشورهای که متعهد به تجهیز ارتش افغانستان اند گفته اند تا سال 2017 میلادی بخش ازنیازمندیهای قوای هوایی افغانستان برآورده خواهد شد که شامل ساختن طیارات ترانسپورتی و چند بال طیاره های کشفی شامل آن است .
آگاهان امورنظامی افغان میگویند که آنها اعتقاد چندانی نسبت به تعهد کشورهای غربی در راستأ تجهیز نیروی هوایی افغانستان ندارند زیرا پاکستان به عنوان دوست استراتیژیک این کشورها مانع برنامه ریزی کشور های غربی در راستأ تجهیز نیروی هوایی افغانستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا