تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // آیا سفر عباسی به کابل میتواند در استراتیژی پاکستان تغییر وارد کند؟

کابل باختر / 19 / حمل
نخست وزیر پاکستان که دیروز از کابل دیدار کرد گفت، که برای صلح به کابل آمده است.
مفسر آژآنس باختر منیگاvر: شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان روزگذشته در مشارکت با دیگر مقامات عالی رتبه آن کشور، چون وزیر خارخه و مشاور امنیت ملی، از کابل دیدار کرد.
این سفر درست زمانی برنامه ریزی شد که روابط میان کابل و اسلام آباد یک دوره پر تشنج را سپری میکند. عدم اعتماد نسبت به قول و قرار پاکستان ان را سخت متاثر ساخته و مواضع دو کشور از لحاظ استراتیژیک در شکاف عمیق قرار دارد.
مشکل در این است که پاکستان از دید افغانستان و جامعه جهانی، یک کشور تروریست پرور بوده ٬ عامل اصلی ترویج افراط گرایی  و میزبان سران طالبان بوده و از این گروه حمایت تسلیحاتی و مالی می نماید، اتهام که پاکستان آن را همواره رد میکند و بر خلاف خود را قربانی فعالیت های هراس افگنانه میداند.
مگر حرف  های پاکستان دیگر خریداری ندارد بل این کشور به دلایل که گفته شده اکنون، با یک انزوا بین المللی روبرو است و دیگر اعتمادی نسبت به پاکستان وجود ندارد.
غرب و امریکا حتا دوستان پاکستان در کشورهای عربی از این کشور رو گشتانده اند، و این برای اقتصاد پاکستان و امنیت نیم بند در آن کشور یک خبر خوش نیست.
پاکسان دراین اواخر تلاش های زیادی را به خرچ میدهد تا در وضعیت تغییر آورد و خود را از انزوا جهانی نجات دند.
گرمی بخشیدن به روابط سرد با کابل ٬بخشی زا این تلاش ها است و به باور آگاهان سیاسی افغان، دعوت آقای غنی از آقای عباسی یک فرصت برای پاکستان داد تا اگر بتواند فضا دیپلوماتیک را در سطح منطقه به نفع خود چرخ دهد.
سفر آقای عباسی به کابل با الفاظ شیرین دیپلوماتیک این بلند ترین مقام اجراییوی پاکستان همراه بود اوصریحااز  صلح حرف زد از، همکاری و همگرایی منطقه یی و این که ثبات در افغانستان، عامل ثبات در منطقه وپاکستان است سخن گفت
آگاهان سیاسی افغان میگویند که تفاهم و دیالوگ، گفتگو و مذاکره بخشی از سیاست نوین  ٬ میان کشورهای جهان است که ترجیح میدهد، مشکلات و کشیدگی ها را با عقل سلیم و منطق حل نمایند.
این آگاهان نسبت به پاکستان چندان باور و اعتماد ندارند زیرا این بار اول نیست که یک نخست وزیر پاکستان به کابل میاید در طول سه ماه گذشته و قبل از آن ما شاهد مسافرت های زیادی از مقامات پاکستانی به کابل بودیم، مگر نتیجه چه بوده است؟
پاکستان در وجود چنین برنامه ها ( دید  وا دید ها )کوشیده زمان کمایی کند و خود را از زیر بار فشارهای بین المللی رهایی بخشد.
آقای عباسی در این خصوص چه پاسخ دارد؟
این آگاهان تاکید بر این دارند که ما نباید از گفته ها و الفاظ شیرین و کلمات دلچسپ دیپلوماتیک مقامات پاکستانی ذوق زده شویم، پاکستان همیشه تعهد داده مگر زود فراموش کرده در حالیکه مردم افغانستان و جهانیان حق بین آن را فراموش نکرده اند.
بهتر است که دولت افغانستان منبعد روند گفتگوها با پاکستان را در حضور یک میانجی منصف و بی غرض دنبال کند میانجی که بتواند از پاکستان تعهد بگیرد و آن کشور را به تطبیق تعهدات اش وادارد، در غیر آن ادامه گفگوها و رفت و آمدها بی معنا راه عبور از مشکلات جاری که در یک بن بست قرار گرفته مشخص کرده نمیتواند .#تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا