اخبارTOPجهان

نشست شورای امنیت ؛ اکثری کشورها، حمله اسرائیل بر قنسلگری ایران دردمشق را تقبیح کردند

 

کابل ۱۵ حمل  باختر

 نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به هدف بررسی حمله اسرائیل بر قنسلگری ایران در دمشق که صبح دیروز اتفاق افتاد ناوقت دیروز به دعوت روسیه برگزار شد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه دراین نشست، اقدام اسرائیل را شدیدا تقبیح کرد و گفت: این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده و بارها تکرار شده است و مطابق کنوانسیون 1963 باید مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت ها مورد احترام قرار گیرد.

نماینده چین نیز حمله اسرائیل را نقض تمامیت ارضی سوریه دانسته و آن را شدیدا تقبیح نموده و با مردم ایران ابراز همدردی کرده و افزود: نباید اجازه داد تا چنین اقداماتی علیه اماکن دیپلماتیک صورت گیرد.

نمایندگان شماری دیگری از کشورها هم به تقبیح این عمل پرداختند و هشدار دادندکه چنین اقدامات، سطح تنش در منطقه را بالا می برد.

امریکا متحد تل ابیب هم از چنین اقدام اسرائیل ابراز نگرانی کرد و نماینده آن کشور در سازمان ملل گفت: امریکا نقشی در این حمله نداشته و از حمله بر مراکز دیپلماتیک ابراز نگرانی نمود.

نماینده الجزایر گفت که اسرائیل باید منتظر تبعات چنین برخورد ناهنجار خود باشد

اما نماینده بریتانیا ایران را عامل بی ثباتی در منطقه دانست و از این کشور خواست دست از حمایت از گروه های مقاومت بردارد.

نماینده ایران حمله اسرائیل بر قنسلگری کشورش در دمشق را عمل تروریستی و نقض حاکمیت ملی سوریه دانست و افزود: ایران حق پاسخ قاطع به حمله اسرائیل را مطابق منشور ملل متحد برای خودش محفوظ می داند. وی امریکا را حامی سیاسی، نظامی و اقتصادی اسرائیل دانست.

این نشست در مواردی دچار تنش لفظی میان نمایندگان نیز شد از جمله نماینده روسیه به مواضع امریکا و فرانسه راجع به بی تفاوتی در قبال حمله اسرائیل شدیدا اعتراض کرد.

با آنکه نمایندگان اغلب کشورهای عضو شورای امنیت حمله اسرائیل به ساختمان قنسلگری ایران در سوریه را محکوم کردند مگر این نشست نتیجه قطعی نداشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا