سیاستاخبارTOP

مولوی عبدالکبیر: مهاجران افغان در ناامنی پاکستان نقش ندارند

کابل ۱۴ حوت باختر
مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا گفت که مهاجران افغان در ناامنی پاکستان هیچ نقش ندارند، اما بازهم آنان در آن کشور با مشکلات زیاد مواجه هستند و هزاران افغان بی گناه زندانی شده‌اند.
ارگ در خبرنامه‌یی نوشته است که مولوی عبدالکبیر این گفته‌ها را در دیدار با خانم های کیونگ جون رئیس آسیا و اقیانوس آرام کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، لیونارد زولو رئیس این اداره در افغانستان و هیات همراه شان، بیان کرده است.
در این دیدار، رئیس آسیا و اقیانوس آرام کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت که این اداره در راستای حل مشکلات مهاجران افغان متعهد است و کمک‌های اداره یادشده با آنان ادامه خواهد داشت.
جون افزود که با تمام مهاجران عودت کننده به افغانستان کمک می‌کنند و این مهم است که عودت کننده‌گان در جامعه افغانی مدغم شوند.
به گفته‌ی وی؛ آنان با ارائه گزارش خویش در نشست آیندۀ جینوا در خصوص مهاجران، خواهان کمک بیشتر به مهاجران افغان خواهد شد و حقایق موجود افغانستان را شریک خواهد کرد.
رئیس آسیا و اقیانوس آرام کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم‌چنان بیان داشت که مهاجران افغان با شرایط دشوار، فقر و بیکاری مواجه هستند و خشکسالی و سایر حوادث طبیعی نیز زندگی شان را تهدید می‌کند و علاوه بر کاریابی، در زمینه‌های سرپناه، صحت و معارف باید با آنان کمک اساسی صورت گیرد و هم‌چنان برای اشتغال زایی به مهاجران و بیجاشدگان نیاز است تا نهادهای داخلی و خارجی به منظور تقویت اقتصادی افغانستان و عملی سازی پروژه‌های زیربنایی، دخیل شوند.
مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا گفت که امارت اسلامی از کمک و همکاری‌های این سازمان و سایر نهادهای کمک رسان به مهاجران افغان تشکر کرده و خواهان تداوم آن است و هم‌چنان امارت اسلامی تلاش می‌کند با تطبیق پروژه‌های بزرگ ملی و توسعۀ فعالیت‌های اقتصادی، زمینه‌ی کار را برای مردم فراهم کند.
او افزود که گرسنگی، فقر و بیکاری از رژیم گذشته برای امارت اسلامی میراث مانده است که کنترل و از بین بردن آن به زمان زیاد و امکانات بیشتر نیاز دارد. جنگ‌های طولانی، خشکسالی و حوادث طبیعی در افغانستان، مردم را با مشکلات جدی مواجه ساخته و نیاز است تا به افغانان کمک‌های بشری بیشتر صورت گیرد.
به گفته‌ی وی؛ اکنون باید جهان از نگاه بشری افغانستان را فراموش نکند و شماری از کشورهای همسایه در حالیکه افغانستان با حوادث دشوار طبیعی و چالش ها مواجه بود، روند اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کردند.
معاون سیاسی ریاست الوزرا گفت که مهاجران افغان در ناامنی پاکستان هیچ نقش ندارند، اما بازهم آنان در این کشور با مشکلات زیاد مواجه هستند و هزاران افغان بی گناه زندانی شده‌اند.
مولوی عبدالکبیر ضمن اشاره بر اینکه آماده‌گی‌های لازم داخلی برای برگشت مهاجران افغان به کشور گرفته شده، خواستار این شد که مهاجران افغان باید آزاد گذاشته شوند تا به رضایت خویش به کشور برگردند و نهادهای کمک کنندۀ بین المللی در بخش فراهم کردن سرپناه دایمی و ایجاد زمینۀ کار برای مهاجران و بیجا شدگان نیز کمک کنند.
او گفته است: «جای تأسف است که در نشست اخیر دوحه به موضوع مهاجران افغان و حقایق موجود در افغانستان توجه صورت نگرفت و در مورد جمع آوری و ادامه‌ی کمک‌ها برای رسیدگی به این پدیده، هیچ کسی حتی سرمنشی ملل متحد نیز ابراز نظر نکرد.»
علاوه بر این، وی از ملل متحد و برخی ادارات بین المللی به خاطر گزارشات شان که استوار بر معلومات نادرست است و مردم را به مهاجرت غیر قانونی تشویق می‌کنند، انتقاد کرد.
مولوی عبدالکبیر‌، معاون سیاسی ریاست الوزرا هم‌چنان بیان کرد که در افغانستان پیشرفت‌های قابل ملاحظه صورت گرفته، تولید و قاچاق مواد مخدر صفر شده، معتادین مواد مخدر زیر درمان هستند، تلاش‌ها برای تقویت اقتصادی آغاز گردیده و زورگویی و باج گیری پایان یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا