اخبارفرهنگ

شدت گرفتن کاوش ها در مس عینک همزمان با آغاز استخراج این معدن

پل علم/ 17 حمل/ باختر
تلاش های وزارت اطلاعات وفرهنگ برای برون کشیدن آثارتاریخی ازساحۀ معدن مس عینک لوگر، شدت یافته است.
این درحالی است که کمپنی پیمان کار چینایی می گوید به زودی روند استخراج مس ازاین معدن را آغازمی کند.
آثاربه دست آمده ازساحات باستانی معدن مس عینک لوگرنشان می دهد که این ساحات گواه تمدن های بزرگی بوده است؛ تمدن هایی که حتی تا پنج هزارسال پیش قدمت دارد.
درجریان دوازده سال ازآغازکاوش های باستان شناسان افغان درساحات باستانی معدن مس عینک لوگر، صد ها اثرباستانی به دست آمده است.
این آثارپس از کشف به موزیم ملی افغانستان منتقل شده است.
دست کم دو سال پیش ، باستان شناسان افغان توانستند، شهری از عصربرنز با قدمت تاریخی پنج هزارساله را دراین ساحه کشف کنند.
این شهر در زیر شهر بودا در دل زمین قرار دارد.
باستان شناسان و کاوش گران وزارت اطلاعات وفرهنگ تا هنوز تنها درساحۀ بیش از ده درصد معدن مس عینک کاوش کرده اند؛ اما آثار یافت شده در این ساحۀ باستانی می تواند تاریخ بودیزم، افغانستان و دنیا را از سر رقم زند.
مولوی رفیع الله صمیم رییس اطلاعات وفرهنگ لوگر هنگام بازدید ازروند کاوش های باستان شناسان افغان، برتسریع این روند تاکید کرد.
اوگفت که امارت اسلامی افغانستان براهمیت وارزش مادی ومعنوی ساحات باستانی ومعدن مس عینک درلوگرآگاه است.
مولوی صمیم می گوید که وزارت اطلاعات وفرهنگ برای برون کشیدن آثار باستانی ازساحۀ معدن مس عینک راهکاری دارد.
انجنیرزلمی احمدزی معاون کمپنی پیمان کار ام سی سی چین می گوید که آنان تلاش دارند تا به زودی روند استخراج مس ازمعدن عینک لوگر را آغازکند.
قرارداد استخراج معادن مس عینک لوگرسالها پیش و درزمان حکومت پیشین میان وزارت معادن وکمپنی ام سی سی چین به امضا رسید وشرکت پیمان کار قرار بود دست کم تا یک سال دیگر کارهای عملی برای استخراج این معدن را آغازکند اما چالش های امنیتی ، فنی ونیزموجودیت آثارباستانی دراطراف این معدن مانع این کاربود.
قومندان غند امنیتی معدن مس عینک لوگربه کمپنی پیمان کارچینایی اطمینان داد که می تواند با خیال راحت و بدون دغدغه های امنیتی ، روند استخراج ازاین معدن را آغازکند.
قرار است به ارزش صد ملیارد دالرمس ازمعدن مس عینک لوگر استخراج شود.
ساحۀ مس عینک لوگر زمانی در میسر راه ابریشم قرار داشت و بودایان از سراسر جهان برای زیارت به این منطقه می آمدند و این ساحه برای هزار ها سال یکی از پر رونق ترین شهر های بودایان بود.
برای اولین بار در دهه شصت میلادی حفریات در ساحه مس عینک آغاز شد، سال ها بعد باستان شناسان توانستند که آثار شهر بودایی را در این ساحه پیدا کنند اما تا سال 2009 میلادی حفریات در شهر بودایی صورت نگرفت.
از سال 2009 میلادی بدینسو آثار بی نظیر باستانی از این ساحه یافت شده است.
در این آثار باستانی عبادت خانه های بودایی ها، اطاقک های راهبان و حدود 600 مجسمه بزرگ بودا که بزرگی آن به اندازه بت های بامیان اند، وجود دارد.
همچنان در آثاربه دست آمده ازساحات باستانی معدن مس عینک لوگر، نسخه های خطی که روی پوست حیوانات نوشته شده ، نیز شامل است.
گفته می شود که این آثار تحریری قدیمی ترین آثار بودایی اند اما یافت شدن شهر عصر برنز که گفته می شود در زیر شهر بودایی پنهان است به قدامت باستانی این ساحه می افزاید؛ هرچند از این پیش هم آثار دور برنز در افغانستان کشف شده است. ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا