گزارش ها

راۀ تعامل با امارت اسلامی کوتاه تر می شود

کابل / ۲ دلو/ باختر
قرار است فردا اوسلو پایتخت ناروی٬ میزبان نشستی باشد که در آن نمایندگان امارت اسلامی با شماری از فعالان سیاسی افغان و نمایندگان شماری از کشورها گفت وگو خواهند کرد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ قرار است فردا وزارت خارجه ناروی از یک نشست میان نمایندگان امارت اسلامی و نمایندگان شماری ار کشورها میزبانی کند و از امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه دعوت شده است که در این نشست شرکت کند
معاون سخنگوی امارت اسلامی گفته است که هیئت امارت اسلامی با نماینده گان امریکا، اتحادیه اروپا و شماری از چهره های سیاسی افغانستان گفت وگو خواهد کرد.
در همین حال وزارت خارجه ناروی اعلام کرده است که آنان به روز یکشنبه میزبان نشستی در باره افغانستان خواهند بود که در آن نماینده گان امارت اسلامی افزون بر دیدار با مقام های ناروی و متحدان آن، با فعالان حقوق زن و روزنامه نگاران افغان نیز دیدار خواهد کرد.
وزارت خارجۀ ناروی در اعلامیه خود همچنان گفته است«… ناروی به دنبال گفت وگو با امارت اسلامی به هدف بهبود وضعیت حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه و نیز تقویت تلاش‌های بشردوستانه در حمایت از مردم افغانستان است … .»
در یک تحول دیگر٬ وزارت خارجه امارت اسلامی اعلام داشته است که اتحادیه اروپا سفارت اش را به هدف حضور دایمی در کابل به گونه رسمی باز کرده و کار را آغاز کرده است.
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه، در صفحه تویتراش نگاشته است که فعالیت دوباره سفارت اتحادیه اروپا پس یک سلسله دیدار ها و تفاهم با نماینده‌گان این اتحادیه، آغاز شده است.
بلخی همچنان گفته است که این اتحادیه بر علاوه کمک قبلیِ ۲۲۰ ملیون یورو، ۲۶۸ ملیون یورو کمک بشردوستانه دیگر را نیز اعلام داشته است که یک بخش از آن برای پرداخت تنخواه آموزگاران تخصیص داده شده است.
در همین حال اتحادیه اروپا نیز تایید می‌کند که شماری از کارمندان نماینده‌گی این اتحادیه برای فراهم کردن کمک‌های بشری در کابل حضور خواهند داشت.
از دید آگاهان سیاسی نشست اوسلو و باز گشایی نمایندگی سیاسی اتحادیه اروپا در کابل نمایانگر اعتماد کشور های بیرونی به بهبود وضعیت در افغانستان است و این که امارت اسلامی می تواند٬ وضعیت کشور را به سمت مثبت هدایت کند.
قبل از این امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران رفته بود و با شماری از چهره های سیاسی افغان در ایران دیدار های داشت و در کنار آن٬ روی تقویت همکاری میان دو کشور همسایه گفت و گو های سازندۀ با مقامات ایرانی انجام داد.
از دید آگاهان سیاسی٬ سفر سرپرست وزارت خارجه به ایران وشرکت وی در نشست اوسلو در ناروی و بازگشایی نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل همه دلالت به این دارد که امارت اسلامی دارد جایش را به عنوان یک واقعیت سیاسی و رهبری کننده افغانستان ثابت می کند و نسبت به همکاری و همگرایی منطقه یی و فرا منطقه یی دیدگاه فعال دارد.
تحولات تازه در صحنه سیاسی و دیپلماتیک نمایانگر آن است که امارت اسلامی در تعامل با کشور های جهان رویکرد مثبت داشته است و حضور آن در صحنه سیاسی افغانستان از سوی جامعۀ جهانی در حال پذیرفته شدن است.
این آگاهان باور به این دارند دیپلماسی فعال و سازنده افغانستان٬ دنیا را متقاعد کرده است که واقعیت ها در این کشور را درک کنند و راه تعامل جهان با امارت اسلامی را کوتاه کنند.
امارت اسلامی دیدگاه وسیع در حکومتداری دارند وتاکید بر آن دارند که راه رسیدن به رفاه اتحاد ووحدت ملی است و در عین حال همکاری و همگرایی منطقه یی را یگانه را حل مشکلات میان کشور می داند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا