اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۸ دلو / باختر

امارت اسلامی افغانستان متعهد به ادامۀ تعامل با جهان است و حضور هیئت امارت اسلامی در نشست قطر٬ نشانۀ از چنین یک تعهد است.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ یک هیئت بلند پایه از امارت اسلامی که از سوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه مدیریت می شود در دوحه حضور دارد، هیئت حکومت افغانستان با دیپلماتان ارشد کشور های حوزۀ خلیج فارس٬ نمایندگان اتحادیه اروپا و شماری از علمای جهان اسلام دیدارهای داشته است.

رسانه های خارجی این دید و وادید ها را موثر دانسته اند٬ هیئت امارت اسلامی می کوشد تا در باره ابهاماتی که نزد کشور های اتحادیه اروپا و کشور های حوزۀ خلیج فارس در باره افغانستان و امارت اسلامی وجود دارد توضیح دهد و دیدگاه امارت اسلامی را در مورد حال و آینده افغانستان برای آنان بیان دارد.

نشست دوحه در حالی برنامه ریزی شده است که شماری از کشور ها نسبت به عملکرد امارت اسلامی در خصوص مسایل حقوق بشری٬ حقوق زنان٬ مسایل امنیتی٬ برخورد امارت اسلامی با گروه های هراس افگن٬ مسئله حکومت فراگیر و مسایل دیگر با شک و تردید نگاه می کنند٬ در حالی که امارت اسلامی برنامه واضح و روشن در خصوص مسایلی دارد که در بالا تذکر داده شده است.

مشکل در این است که کشور های بیرونی به خصوص آن کشور های که نمایندگی های سیاسی شان را در کابل تعطیل کرده اند بیشتر مسایل مربوط به افغانستان را از طریق رسانه ها دنبال کنند و یا تحت تاثیر گزارش های رفته اند که نهاد های خود خوانده بین المللی آن را نشر می کنند که بیشتر اغوا کننده و گمراه کننده اند.

در حالی که امارت اسلامی بر تعامل جهان با امارت اسلامی تاکید دارد و حاضراست در باره ابهامات که به آدرس امارت اسلامی وجود دارد توضیح دهد.

مشکل در این است٬ کشور های که نسبت به وضعیت در افغانستان نگران اند و یا ایرادی دارند بیشتر اطلاعات ومعلومات شان را از مسیر منبع سومی بدست میآورند و این می تواند بر ابهامات و ایراد های که وجود دارد بیافزاید.

در چنین یک دیدگاه بهتر این است که کشور های که سفارت خانه های شان را در کابل تعطیل کرده اند و کارشان را در دوحه ادامه می دهند٬ نمایندگی های سیاسی را در کابل دو باره فعال کنند و به گونه یی مستقیم تحولات در افغانستان را دنبال کنند٬ کشورهای که نمایندگی سیاسی شان را در کابل نگه داشته اند کمتر نسبت به وضعیت جاری در افغانستان ایراد می گیرند و بیشتر روحیه همکاری دارند٬ علت این است که آنان به گونه یی مستقیم وارد بحث با امارت اسلامی و درک اوضاع شده اند.

دیدگاه امارت اسلامی تعامل با جهان است٬ هر قدر تماس و رابطه میان امارت اسلامی و دولت های دیگر بیشتر باشد٬ مشکلات کمتر و سطح همکاری بیشتر می شود.

در کل امارت اسلامی همکاری و همگرایی را عامل دور شدن مشکلاتی می داند که امروزبر روابط منطقه یی و فرا منطقه یی سایه افگنده است.

منابع وزارت خارجه افغانستان گفته اند که در نشست جاری در دوحه روی مسایل متعدد بحث خواهد ٬ روحیه همکاری در نشست ها با نمایندگان کشور های شرکت کننده وجود دارد و این می تواند سو ظن ها را از میان بردارد.

واقعیت این است که دپیلماسی آرام را که امارت اسلامی با کشور های دیگر در پیش گرفته است٬ جهان را به درک واقعیت های موجود در افغانستان نزدیک کرده است و این یک پیام خوب برای آینده است تحلیل سیاسی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا