اخبارگزارش ها

افغانستان؛ کشوری سرشار از فرصت ها نه مکانی تهدید و خطر برای دیگران

کابل/  ۲۱  جدی/  باختر

افغانستان کشور سرشار از فرصت ها است نه مکانی تهدید و خطر برای دیگران، باید از فرصت های مثبت در این کشور سود  و راه همکاری های منطقه یی را از دریچه این کشور باز کرد.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ افغانستان عامل وصل منطقه و بستری برای همکاری و همگرایی منطقه یی است، باید فرصت های موجود در این کشور را غنیمت شمرد  و از دریچۀ آن وارد همکاری اقتصادی و تجاری شد و به این ترتیب بر پدیده های منفی در منطقه کامیاب شد.

افغانستان در حالی که فرصت های تعریف شده به سوی همکاری منطقه یی دارد مگر با تاسف شماری از کشور به دلایل واضح که بیشتر وابستگی شان را با قدرت های بزرگ نشان می دهد در صدد اند که این کشور را یک مکان خطر و عامل ترویج نفرت و جنگ برای دیگران معرفی کنند.

به تازگی رییس جمهوری یک کشورهمسایه   در نشست ویژه سازمان پیمان امنیت جمعی پیشنهاد کرده است که یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد شود.

او ادعا کرده است که گویا  که بیش از شش هزار «جنگ‌جو» در نزدیکی مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی در شمال‌شرق افغانستان مستقر شده اند، و گویا بیش از ۴۰ اردوگاه و مرکز آموزش تروریست‌ها در ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان وجود دارد و پیشنهاد داده است که یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد شود.همچنان رییس جمهوری یک کشور منطقه ادعا کرده است که گویا در ناآرامی اخیر در کشور در کنار جنگجویان شماری از کشور ها جنگجویان  افغان هم حضور داشته است در حالی که نه رسانه های محلی و نه رسانه های معتبر بین المللی در این مورد چیزی نه گفته اند  و اسنادی هم، ارائه نشده است.

از دید آگاهان سیاسی در افغانستان، شماری معینی از کشور ها در تلاش اند که با ناامن جلوه دادن افغانستان و این که این کشور می تواند نفرت  و هراس افگنی را ترویج  کند، در صددگسترش سیطره شان در منطقه اند و یا هم با بهانه و ادعا های  بی بنیاد که بیشتر تخیلی است می کوشند اذهان عامه را در کشور های شان  به گونۀ دیگر منحرف کنند و از بار مسوولیت و سختی هایی که  در کشور های شان است فرار کنند، مشکلات در افغانستان  را بزرگ نمایی می کنند و در بیان آن  زیاده رویی می کنند.

در حالی امارت اسلامی متوجه عملکرد خود است و مکلفیت های خود را در تعامل و زندگی با کشورهای همسایه درک کرده است و در تلاش است که روابط خود با جهان خارجی ودر گام نخست با کشور های همسایه،به اساس احترام متقابل، همکاری و همگرایی شکل دهد.

مسوولان امارت اسلامی بارها گفته اند که افغانستان عاملی تهدید برای دیگران نبوده ونمی تواند در این خصوص مطابق به کنوانسیون های جهانی عمل می کند.

پس لازم است  سیاست ورزان در منطقه به جای بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان، به فکر رفاه مردم شان باشند.

برای شکل دهی  رفاه، سعادت و کامیابی ، همکاری های منطقه یی یک اصل بوده و امارت اسلامی پابند به چنین یک اصل است .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا