تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت یکشنبه 23 سرطان

کابل باختر/ 23/ سرطان

شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در باره رویداد های داخلی و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه چراغ دربرگ نخست زیر عنوان ، پروسهء صلح باید در همین نقطه متوقف گردد ، نوشته اعضای مجلس نماینده گان خواستار لغو پروسه فعلی شده و تاکید کردند که میکانیزمی برای این برنامه باید از سوی این مجلس پیش کش گردد.

چراغ همچنان درهمین صفحه خبرداده که سیستم حمل و نقل شهر کابل تغییر میکند.

به نوشته این روزنامه داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی کشور از تغییرات احتمالی و بهبود سیستم حمل و نقل در شهر کابل خبرداده است.

 چراغ در مطلب دیگر در صفحه اول زیر عنوان ، امریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح دست به دامن " پدر طالبان " شد نوشته به دنبال تعلیق مذاکرات طالبان و امریکا در قطر ، مقامات واشنگتن تلاش گسترده ای را برای از سرگیری این مذاکرات آغازکرده اند.

پس از تعلیق مذاکرات صلح طالبان و امریکا در دفتر سیاسی شبه نظامیان در قطر مقامات واشنگتن درتلاش اند تا باکمک برخی واسطه ها باردیگر این روند را آغاز کنند.

 به نوشته این روزنامه به همین اساس ریچارد اولسون سفیر امریکا در پاکستان درشهر راولپندی به دیدار مولانا سمیع الحق پدر معنوی طالبان که از نفوذ خوبی بین این گروه برخوردار است رفت . وی دراین دیدار که که بیش از دو ساعت به طول انجامیده است دربارهء اوضاع منطقه و نیز توقف روند مذاکرات صلح با نماینده گان طالبان درقطر با سمیع الحق گفتگوکرد.

 افغانستان و پاکستان باید متحد و یک پارچه برضد افراطیت صادقانه مبارزه کنند عنوان دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است و در سایر برگهای این شماره دنبال ساير مطالب شده است.

اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان طرح یک بدعت فرهنگی به شورای وزیران میرود ، آغاز کرده و این موضوع را درصفحه ششم شماره امروزی دنبال کرده در صفحه اول در مطلب زیر عنوان سازمان ملل متحد به حکومت افغانستان جلو تقلب را درانتخابات بگیرید نوشته :

سازمان ملل متحد میگوید که کمک های خود به افغانستان را ادامه می دهد و هیچ طرحی برای پایان دادن ماموریت دراین کشور را ندارد.

 موضوع بیرون کشیدن همه قطعات امریکایی از افغانستان برای اولین بار هفته گذشته در روزنامه امریکایی "نیویارک تایمز " به بحث گرفته شد . اما سازمان ملل متحد میگوید که افغانستان در بارهء تنها گذاشته نخواهد شد و افغان ها میتوانند روی کمک های جامعه جهانی درآینده نیز اطمینان داشته باشند.

 یان کوبیچ نماینده سازمان ملل متحد روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که شورای امنیت جهانی در مورد وضعیت افغانستان بحث کرده است و باردیگر حمایت دوامدار خود را ازاین کشور اعلام کرده است.

ماندگار درمطلب دیگر از قول نماینده ویژه امریکا نوشته که برخلاف عراقی ها ، افغانها می خواهند درکشور شان بمانیم .

 این روزنامه در ادامه آورده است . نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا درافغانستان و پاکستان اعلام کرد، بیشتر افغان ها تمایل دارند که امریکا درکشور شان بماند .

 با زیرکشیدن پرچم طالبان دست آورد ده ساله آنان را ازبین برد ، تفاهم نامه مهمترین پروژه اقتصادی منطقه (تاپی ) امضا شد . عنوان های دیگری اند که این روزنامه درصفحه اول نشرکرده و در سایر صفحه ها به دنبال مطالب دیگر شده است .

 انصاف برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان روند صلح متوقف شود . آغاز کرده و نوشته شماری از اعضای مجلس نماینده گان روز شنبه 22 سرطان با ابرازنگرانی از بدترشدن وضعیت امنیتی درکشور از حکومت خواستند که روند صلح را متوقف کنند . اعضای مجلس نماینده گان می گویند که استراتیژی صلح درافغانستان باید تغییر کند و دولتمردان افغانستان باید راه دیگری را برای آوردن صلح روی دست گیرند .

 قانون انتخابات به زودی تصویب میشود . بحرین با مرگ آرام یک انقلاب ، افغانها مراقب باشند ، دشمنان وحدت در کمین اند ، ازجمله عنوان های دیگری میباشند که این روز نامه در صفحه نشر کرده است . به همین ترتیب روزنامه های هشت صبح ، آرمان ملی ، نسل سه ، سخن جدید و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا