تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // دور نمای روابط افغانستان و پاکستان! ؟

کابل باختر/1/ اسد:
روابط میان افغانستان و پاکستان زمانی بهبود خواهد یافت که فضای اعتماد و باور میان دو کشور تقویت گردد، در حالیکه ماجراجویی ها و بازی های چند پهلو پاکستان عامل اصلی دوری کابل و اسلام آباد است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: کابل روزگذشته از یک هیئت بلندپایه دیپلوماتیک پاکستانی میزبانی کرد.
خانم تهمینه جنجوعه معاون وزارت خارجه پاکستان در راس یک هئیت بلندپایه دیپلوماتان آن کشور به کابل آمد تا در رابطه به مسایل بحث کنند که سد راه بهبود راوبط میان دو کشور است.
کابل و اسلام آباد، در طول هژده سال گذشته رابطه پر تنش و پر ماجرایی را سپری کرده اند ، دولت و مردم افغانستان، پاکستان را میزبان و حامی طالبان میدانند، گروه که در افغانستان وحشت میافریند و ویرانی میکند بر خلاف پاکستان هم دولت افغانستان را متهم به پرورش هراس افگنان میکند که در پاکستان فعالیت دارند.
مگر برای سیاسیون و مردم افغانستان حتا مردمان منطقه و جهان حرف دوم قابل قبول نیست، زیرا افغانستان درگیر یک منازعه طولانی داخلی است بر علاوه آنکه فرصت برای ماجراجویی های منطقه یی ندارد خود قربانی ماجراجویی های بیرونی بوده  اعتقاد ها در افغانستان براین است که با ماجراجویی، بازی های استخبارات و استفاده ابزاری از هراس افگنان نمیتوان به جای رسید به جز آنکه فرصت ها برای رفاه اقتصادی و زندگی مدرن از دست داد.
با آنکه افغانسان و پاکستان سرحدات طویل با هم دارند و مشترکات زیادی آنها را با هم پیوند میدهد، مگر روابط سیاسی اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و حتا اجتماعی آنها با گذشت هر روز کم  وزن  شده میرود. مشکل در این است که پاکستانی ها اهداف بلند پروازانه منطقه یی را دنبال میکند، اهداف که از وزن، توان، قیافه و مدیریت پاکستان بالا است و بالاخره این ماجراجویی ها پاکستان را روانه پرتگاه خواهد کرد.
برای دولت و مردم افغانستان که معتفد به همگرایی، همکاری منطقه یی اند و تاکید دارند که  نباید برای رسیدن به اهداف منطقه یی، دین، تجارت، اقتصاد … را ابزار ساخت، این طرز دید در میان کشورهای منطقه و جهان با همسویی دنبال میگردد، در حالیکه پاکستان با اتکا به برنامه های اغراض آمیز خود خلاف مسیر در حرکت است.
رئیس هئیت پاکستانی در دیدار دیروز با مقامات افغان اعلام داشت که کشورش متعهد به انجام تعهدات خود است.
مگر این گفته ها برای مردم افغانستان قابل قبول نیست، اگر تعهدات عملی شده چرامشکل تجار در پاکستان حل نمیگردد، چرا مساله ترانزیت برای بارزگانان ما هنوز هم یک مساله مشکل ساز است، اگرتعهدات عملی شده چرا رهبران طالبان در پاکستان میزبانی می شود و دها چراهای دیگر.
حرف واضح این است که با وقت کشی٬  نشست های نمایشی تبلیغات رسانه یی نمیتوان باور و اعتماد را در مناسبات خارجی با کشورهای دیگر رقم زد.
تا کنون دیپلوماتان پاکستانی چند بار با همتاهای افغان شان نشست های داشته اند که کمتر از آن نتیجه گرفته شده است، این که ما نمیتوانیم به یک راه حل بنیادی با پاکستان برسیم مشکل در این است که پاکستان وقت کشی و فرصت طلبی میکند، بازی های چند پهلو را به راه انداخته و برای خود بستر سازی می نماید، در حالیکه نیرنگ های کهنه و سیاست های کلاسیک دیگر کارا نیستند، مگر آنکه به واقعیت ها رو آورد و به واقعیت ها تسلیم شد.
واقعیت امروز منطقه این است که دیگر سیاست های چندگانه و ابزار ساختن جریان های افراطی و بهره گیری از مشکلات دیگران نمی تواند کارا باشد، مگر آنکه به خواست همگان که همکاری، همگرایی و همسویی است پاسخ داد و همگام با آنانی حرکت کرد که منطق و عقل سلیم را با خود دارند .# عبدالخالق صائم  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا