تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // توره بوره رویایی که داعش به آن دست نیافت

کابل باختر/ 28/ جوزا
گروهک تروریستی داعش که درپی تسلط برمناطق استراتیژیک درولایت ننگرهار و تبدیلی این ولایت به مرکز فعالیت های خود در افغانستان است باردیگر درمیدان جنگ طمع تلخ شکست راچشیدو از توره بوره بیرون رانده شد.
مفسر آژانس باخترمینگارد : اوایل هفته جاری ، خبر سقوط منطقه استراتیژیک توره بوره درولسوالی پیچراگام ولایت ننگرهار به عنوان یک خبر تاسفبار و نگران کننده دررسانه ها بخش شد. با آنکه نیروهای دفاعی وامنیتی کشور به سرعت به ماجراجویی تازه داعشی ها در توره بوره خاتمه بخشیدند و رویا داعش مبنی برتسلط براین نقطه سوق الجهشی را با آب یکسان ساختند  ، مگر سوال دراینجا که چرا ما درحفظ و نگهداشت از مناطق و تاسیسات راهبردی کمی کوتاهی میکنیم.
توره بوره که زمانی سنگرمستحکم مجاهدین افغان درجنگ علیه نیروهای شوروی سابق بود بعداز پیروزی مجاهدین گروه های مختلف مسلح از این پناهگاه و نقطه راهبردی سود بردند و اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده مدت ها درمصونیت در توره بوره زندگی کرد . مگر بعداز تحولات که منتج به شکست طالبان وایجاد اداره جدید درکشور شد زمینه وفرصت آن مساعدگردید که باید توره بوره به یک مرکز حساس و قدرتمند نظامی تبدیل میشد که تحت اداره و کنترول نهاد های دفاعی میبود مگر این که چرا درمدت پانزده سال گذشته برای ایجاد یک مرکز قوی نظامی در توره بوره فکر نشد یک سوال مبهم است . درحالیکه گروهک های تروریستی داعش و طالب دلچسپی خاصی به این محل دارند وازهر امکان استفاده میکنندتابر آن دست یابند چنانچه دراواخر هفته گذشته داعشی ها طالبان راراندند و توره بوره راگرفتند مگر سرانجام نیروهای دفاعی آن را تصرف کردند قبل ازاین نیز از تسلط نیروهای دولتی برتوره بوره و ساحات دیگر ولایت ننگرهار که داعشی ها و طالبان برآن ادعا حاکمیت و تسلط را داشتند شنیده شده بود مگر حوادث اخیر نشان میدهد وضعیت در ولایت ننگرهار متزلزل است و این باعث دست به دست شدن مناطق درآن ولایت گردیده است.
آگاهان سیاسی وکارشناسان نظامی افغان میگویندکه مردم دنبال یک حقیقت اند چرا داعش زمانی فرو میاورد و گم میشود وزمانی هم سربیرون میاورد وماجرا خلق میکند و رسانه یی میشود.
این آگاهان میگویند که درجنگ افغانستان یک نوع سردرگمی وجود داردکه باید عوامل آن شناسایی شود و با آن برخورد صورت گیرد بخصوص آنکه شماری از اعضای ولسی جرگه در خصوص پیشروی های اخیر داعش حرف های شان را با ادعا و اتهام مطرح کردند.
با آنکه داعش باردیگر درشرق افغانستان شکست خورد مگر نباید این شکست پایان کار داعش تلقی شود ، این گروه جز از پروژه های بزرگ استخباراتی و بخشی از بازی های بزرگ کشورهای بیرونی درافغانستان است این کشورها  طبعاً برای پیروزی این گروه فکر میکند تا از نابودی آن.
درحالیکه حرف مردم افغانستان این است که داعش و یا گروهک دیگر تروریستی طالبان هرگز عامل ثبات شده نمیتواند بل فعال شدن داعش و یا گروهک دیگر تروریستی برمعنی فعال شدن کشورهای بیگانه درافغانستان است و کشور های حامی و مخالف این گروه را به رقابت و انتقام گیری وا میدارد واین طبعاً به امنیت ، ثبات ، اجتماع و اقتصاد افغانستان وازآن طریق بر منطقه اثر گذار خواهد بود.
با وجود آنکه برخی کشورها به سوی گروهک های تروریستی منجمله داعش به عنوان افزار نگاه میکنند واقعیت این است که گروهک های تروریستی هیچگاهی دوست نمی شوند و بالاخره سراز آستین بیرون میاورند.
دراین حالت ، منطقه نیازمند یک همسویی برای حل مشکلات جاری است که باید آن را مد نظر داشت .   ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا