تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های چاپ غیردولتی

کابل باختر/15/ جدی
شماری از روزنامه های چاپ کابل درشماره های امروز شان چون گذشته روی مسایل متنوع وحوادث داغ روز به بحث پرداخته آن را از دیدگاه خود و آگاهان امور به بحث گرفته اند.
روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست خود تحت عنوان حامدکرزی امروز با یازده نامزد ریاست جمهوری دیدار میکند نگاشته است .
قراراست رئیس جمهور کرزی چاشت امروز با یازده نامزد ریاست جمهوری درارگ دیدار کند که این نشست بنابر درخواست حامدکرزی انجام خواهد شد .
حامدکرزی درست زمانی این یازده نامزد را به یک ملاقات فوق العاده فرا می خواند که او اخیرأ ازسه سناتور امریکایی که درراس آنان سناتور جان مکین از حزب جمهوری خواه قرار است در ارگ میزبانی کردوبا آنها  روی علل تاخیر در امضای سندهمکاری های امنیتی  ورهایی  زندانیان طالب از زندان به بحث پرداخت همچنان مطلب دیگری  زیرنام به اشرف غنی احمدزی  وجنرال دوستم اخطار داده اند نیز جلب توجه می نماید این کاندیدان ریاست جمهوری  متهم است که به پیکار های انتخاباتی  خود را قبل از وقت آغاز کرد ه است .
مجلس نماینده گان طرح بودجه سال 1393 همراه با پیشنهادات اعضای این مجلس جهت آوردن اصلاحات دوباره به وزارت مالیه  فرستاده شود.
رئیس کمیسیون مالی وبودجه مجلس نماینده گان می گوید درطرح سال 1393 هشت مورد نواقص  وجود دارد که باید اصلاح شود .
روزنامه هشت صبح مطلب دیگر راتحت عنوان سه صدهزار نفر  ازانتخابات نظارت خواهد کرد به نشر رسانیده که در آن گفته شده مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که درانتخابات ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی آینده  نزدیک به سه صد هزار نفر  از آن نظارت خواهند کرد .
مسوولان این کمیسیون روز شنبه درهمایشی تحت عنوان نظارت جوانان  درانتخابات درکابل اعلام کردند که سه صد هزار نماینده نهاد های ملی  وبین المللی از انتخابات  آینده نظارت می کند .
همچنان روزنامه هشت صبح در مطلب دیگر تحت عنوان کانکور غزنی  در روشنایی  چراغ موتر ها  از قول مقام های ولایت غزنی نگاشته است روز گذشته  به دلیل  این که ورق های امتحان ناوقت برای محصلین توزیع شده بود  آن ها موتر ها را خواستند واشتراک کنندگان در روشنایی  چراغ موتر ها پارچه های شانرا حل کردند .
همچنان  این روزنامه درمطلب دیگر تحت نام مدیریت کانکور ناتوان است به یک بحث تحلیلی  برداخته وتاکید داشته که پروسه کانکور درکشور  نیاز به یک اداره کار آمد دارد .
روزنامه انصاف درصفحه اول زیرعنوان 70 درصد دریافت کنندگان کارت رای دهی جوانان اند،نوشته است.
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات درهمایش سازمانی موسوم بر " خط نو" گفت که 70 در صد کسانی که  کارت رای دهی گرفته اند جوانان هستند .
روزنامه  وحدت مطلبی زیرعنوان 88 زندانی خطرناک بگرام  هم بی گناه اعلام شد نگاشته است .
کمیته رسیدگی به پروسه های زندانیان بگرام هشتادوهشت زندانی خطرناک بازداشت بگرام رابی گناه اعلام کرد .
عبدالشکور دادرس عضو کمیته  رسیدگی به پرونده های زندانیان بگرام می گوید هشتا وهشت زندانی  که سناتوران امریکایی در باره رهایی آنان  ابراز نگرانی  کرده بودند  بی گناه اند .
روزنامه ماندگاردربرگ نخست تحت عنوان کمیسیون شکایات انتخاباتی  به اشرف غنی احمدزی  هشدارداد . نوشته است : کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی  از اشرف غنی احمدزی ومعاون اولش  جنرال  دوستم  خواست  که کمپاین های انتخاباتی خو د را متوقف کند .
این هشدار  درحالی  صادرشد که هفته گذشته  اشرف غنی  احمدزی  نامزد ریاست جمهوری  درجمع هوادران خود به آدرس سایر نامزدان گفت اگر  مناظره میکنید در 34 ولایت بیایند که مناظره کنیم اگر دفتر ندارید ما برای تان دفتر خلاص میکنیم … این سخنان واکنش شماری از هواداران نامزدان دیگر ریاست جمهوری را در پی داشت .
در مطلب دیگر  که درصفحه هشتم  این روزنامه چاپ شده  از قول  سخنگوی شورای عالی  صلح نوشته اعضای شورای عالی صلح قرار است  با مقامات ارشد سعودی  وبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کنندواز آنان  بخو اهند تا از نفوذ خود برای  پیشبرد روند صلح استفاده  کند .
و روزنامه سخن جدید از پیشرفت 97 درصدی پروژه های خط آهن هرات –خواف  از قول مسوولان  ریاست  فواید عامه هرات نوشته که انتظار کار ساخت  پروژه یی هرات – خواف به زودی  تمام وبه همکاری مالی وتخنیکی ایران به بهره برداری برسد .
همچنان  شماری دیگر  از روزنامه های  چاپ پایتخت با نشر مطالب  متنوع ونشر اخبار  وقایع حاد وداغ به تحلیل  وتفسیر  این مسایل  پرداخته اند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا