تبصره و مرور بر مطبوعات

تقویت انگیزه صلح در میان رهبران طالبان

کابل باختر 23 سنبله
با گذشت هرروز انگیزه صلح و تفاهم درمیان رهبری و اعضای گروه طالبان بیشتر گردیده و این نوید درحال قوت گرفتن است که بالاخره دیالوگ بین الافغانی راهش را در جامعه افغانی پیدا میکند.
مفسر آژانس باختر مینگارد : اخباری موثقی وجود دارد که نشان میدهد شماری از اعضای رهبری طالبان یا از جنگ دست کشیده اند و یا هم درحال دست کشیدن از جنگ و مخاصمت علیه کشور و مردم شان اند.
منابع آگاه درافغانستان و پاکستان گفته اند که شماری از چهره ها سرشناس طالبان به گونه یی انفرادی و یا گروهی تلاش دارند تا از جنگ دوری کنند و راه زندگی صلح آمیز را انتخاب و به ویران و تخریب کشور خاتمه بخشند.
برخی ازاین چهره ها میکوشند تا درجامعه افغانی مدغم شوند و بعضی هم درتلاش اند تا به کشور سومی رفته و به این ترتیب ازجنگ دوری نمایند.
چنین نشانه ها درولایت های قندهار ، ارزگان … دیده میشود شماری از خانواده های رهبران سابق طالبان دوباره به وطن برگشته و زندگی عادی شان را ازسر گرفته اند باز گشت آنها به کشور دلایل و انگیزه های متفاوت دارد از تلاش بزرگان قومی گرفته تا تلاش مقامات محلی این ولایت ها .
ضمناً پی بردن آنها به این مساله که پاکستان طالبان را فقط یک افزار میداند و آنها را برای اهداف مغرضانه اش درافغانستان و منطقه به کار میبرد.
انگیزه بازگشت به آغوش میهن درمیان طالبان و وداع گفتن با جنگ ، تخریب و خون ریزی بعداز قتل مرموز ملا محمد عمر وکشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر دیگر گروه طالبان، قوت بیشتر پیدا کرده است زیرا رهبران و قوماندانان طالبان میدانندکه استخبارات پاکستان تازمانی آنها را حفظ خواهد کرد که به آنها نیاز دارد و در خط منافع پاکستان حرکت میکنند.
درحال حاضر رهبران و قوماندانی رده اول طالبان به گونه یی مخفیانه تلاش دارند تا خود را از بار نفوذ و خطر استخبارات نظامی پاکستان رهایی بخشند ورنه سرنوشت آنها مانند سرنوشت ملا محمد عمر ، ملا اختر محمد منصور ، ملا عبیدالله ، ملا یاسر ، ملا برادر … و دیگران خواهد شد.
این منابع گفته اندکه شماری از رهبران طالبان در تماس های با مقامات کشور های چین ، قطر ، قزاقستان ، امارت متحده عربی ، سعودی ، ترکیه وکشور های دیگر ، خواستار دریافت اجزاه اقامت دراین کشور ها شده اند درحالیکه پاکستان به دیپلومات های خود دراین کشور ها که دراصل کارکنان سازمان های استخباراتی انکشور است دستور داده تا تماس های رهبری طالبان و یا قوماندانان این گروه را با مقامات کشورهای یاد شده تحت نظارت داشته و مانع پذیرفتن شدن آنها دراین کشورها شوند.
ضمناً استخبارات پاکستان در داخل انکشور نظارت بررهبران شوراهای کویته و پشاور را بیشتر ساخته ، همچنان خانواده های قوماندانان طالبان را که خود درمیدان جنگ درافغانستان حضور دارند بیشتر تحت نظر دارد.
آی اس آی از خانواده های رهبران طالبان و قوماندانان این گروه به عنوان وسیله فشار و یک نقطه ضعف استفاده میکند . دراینجا لازم است که کشور های دوست افغانستان و آنانیکه برپاکستان نفوذ دارند مداخله کرده و خانواده های رهبران و قوماندانان طالبان را از اسارت آی اس آی نجات دهند.
باید گفت، افغانها هر قدر دچار مشکلات درونی باشند دربرابر بیرونی ها حساس اند و علیه آنها متحدانه عمل میکنند پس باید پاکستان این را درک کند و دیگر مانع صلح و دیالوگ بین الافغانی نشود.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا