تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های

کابل باختر/ 14/ عقرب
روزنامه های انیس، هیواد و اصلاح در شماره های امروز در کنار نشر اخبار و گزارشها از رویدادهای روز به چاپ مطالب و مضامین دینی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی نیز پرداخته اند.
سخن انیس زیرعنوان " نیروهای امنیتی پاسبانان کشوراند " در برگه نخست آن به چاپ رسیده و نویسنده آن نگاشته ، نیروهای امنیتی دولت جمهوری اسلامی افغانستان که با کمک های جامعه جهانی تجهیز و آموزش دیده اند ، با گذشت هرروز نیرومندی خود را به نمایش میگذارند و در راستای تامین امنیت با تلاش های خستگی ناپذیریکبار دیگر جرقه امید مردم افغانستان را به نمایش می گذارند .
افغانستان که در سالیان پیشین از مجهز ترین وبهنامترین اردو در منطقه برخوردار بود ، با تجاوز بیگانه گان به این کشور ازیکسو و توطیه های درون مرزی و بیرون مرزی از جانب دیگر این اردوی نامدار از هم پاشید، جنگ و نابسامانی دراین کشور بهترین افسران آبدیده را به ترک وطن و اشتغال به حرفه های خلاف مسلک وادار ساخت .
درادامه مقاله از استقبال مردم نسبت به توانمندی نیروهای افغان درعملیات های مستقلانه دربرابر مخالفان نیز تذکر رفته است.
سایر مطالب انیس زیراین عناوین منتشر شده اند ، بودجه مالی سال 1393 روی میز شورای ملی ، لویه جرگه مشورتی و بی طرفی رسانه ها ، جرگه ها و طول تاریخ افغانستان از اهمیت بس مهم و سترگ برخوردار بوده است ، درد دل مردم با حامدکرزی رییس جمهور ، صلح و بازسازی کشور و انتخابات آینده و نظریات کنونی .
سرمقاله هیواد تحت عنوان درضرورت کمک های صادقانه میان افغانستان و پاکستان بخاطر تامین صلح " در برگه دوم آن به چاپ رسیده است و نویسنده آن همکاری صادقانه پاکستان را شرط اساسی تامین صلح درافغانستان ، پاکستان و منطقه دانسته است.
سایر مطالب هیواد زیر عنوان های مسئله پیمان امنیتی با امریکا بسیار مهم و قابل درک عمیق است ، راز های موفقیت علیه حلقات دشمن افغان در تقویت همه جانبه افغانستان نهفته است ، نقش نیروهای امنیتی کشور برای تامین امنیت انتخابات ، روند فرستادن محصلان افغان به کشورهای خارج شفاف است و جرگه درصدر ارزش های ملی کشورما قراردارد.
سرمقاله اصلاح زیر عنوان " محترم مظهر همدلی و فرصتی برای ارجگزاری به شهادت درراه خدا " دربرگه دوم آن تحریر یافته است و نویسنده آن نگاشته که ماه محرم فراه رسید . فرا رسیدن این ماه درهر سال یاد آور غم انگیز ترین رویداد درتاریخ اسلام است رویدادی که درآن بزرگ انسان های مظلومانه به شهادت رسانیده شدند که ازنظر ارزش و جایگاه برترین معنوی و داشتن کمالات و صفات برجسته انسانی کمتر نظیری درتاریخ حیات بشری برای شان میتوان سراغ کرد.
مطلب دیگری درهمین برگه اصلاح زیر عنوان چرا هواپیماهای بی سرنشین امریکایی شورای کویته را نمی زند ؟ تحریر یافته و نویسنده آن نگاشته که کویته مرکز ایالت بلوچستان درغرب پاکستان شهری است که ادعا می شود، شورای رهبری طالبان افغان موسوم به شورای کویته درآن مستقر است.
به ادامه این مطلب پیرامون سیاست افغانستان گسترش حملات هواپیماهای بی سرنشین ، تلاقی منافع امریکا و پاکستان ،سیاست باج گیرانه پاکستان و سیاست های مهم غرب و افغانستان پرداخته شده است.
سایرمطالب اصلاح زیر این عنوان ها به چاپ رسیده اند ، افغانها همت نمائید و تاکید ضرورت ماندن نیروهای بین المللی در افغانستان .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا