تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت شنبه 13 ثور

کابل باختر/ 13/ ثور
شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه افغانستان دربرگ نخست زیر عنوان ، شمار کشته شده گان رانش زمین دربدخشان به دو هزار و پنجصد نفر رسید نوشته : مقام های محلی در ولایت بدخشان درشمال شرق کشور گفته اندکه تعداد تلفات حادثه رانش زمین درولسوالی ارگو بدخشان به بیش از دوهزارو پنجصد نفر رسیده است .
شاولی الله ادیب والی بدخشان درگفت و گو با بی بی سی ضمن تائید این خبرگفت که حادثه درقریه آب باریک ولسوالی درارگو این ولایت اتفاق افتادو سه صد خانواده زیر خاک مدفون شده اند.
آقای ادیب گفت که رانش زمین دردو مرحله به فاصله زمانی یک ساعت ازیکدیگر اتفاق افتاده است و بیشتر قربانیان کسانی بودندکه ازقریه های مجاور برای کمک به آسیب دیده گان رانش اول آمده بودند.
والی بدخشان گفت که مقام های ولایتی بیش از 700 خانواده دیگر از قریه های مجاور را که درمعرض تهدیدبودند ازمنطقه خارج کرده اند.
آقای ادیب گفت که نیروهای امداد از ادامه عملیات کمک رسانی و بیرون کشیدن اجساد از زیر خاک صرف نظر کرده  اند.
این روزنامه همچنان درصفحه اول زیر عنوان ، هند از روسیه برای اردوی ملی افغانستان سلاح می خرد نوشته ، درحالی که نیروهای جنگی بین المللی برای خروج از افغانستان آماده گی میگیرند ، هند موافقتنامه ای را امضا نموده است که برمبنای آن پول تهیه اسلحه و تجهیزات برای نیروهای مسلح افغانستان را به روسیه می پردازد . طبق این موافقتنامه سلاح های کوچک مانند توپ خانه سبک هاوان درروسیه تهیه شده و به افغانستان انتقال داده میشود . اما این موافقتنامه میتواند سرانجام به انتقال توپ خانه سنگین ، تانک ها و حتی هلیکوپتر های جنگی بیانجامد که از سال گذشته به این سو افغانستان از هند مطالبه نموده است .
حمله انتحاری در ولایت پنجشیر جان 13 نفر را گرفت ، افغانستان برای برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آماده میشود از جمله عنوان های دیگری اند که روزنامه در صفحه اول نشر کرده و درسایر صفحه ها دنبال سایر مسایل شده اند.
اما روزنامه آرمان ملی درصفحه اول زیر عنوان درروز تجلیل از روز بین المللی کارگر طالبان شماری از کارگران را به شهادت رساندند .
نوشته روزپنجشنبه روزجهانی کارگر بود روزی که همه ساله به خاطر گرامیداشت از آبله دستان زحمت کش دنیا که تولید کننده گان و سازنده گان برای همه باشنده گان این گروه خاکی میباشند درتقویم های کشورهای جهان برگزیده شده است .
درافغانستان نیز ازاین روز همه ساله درحالی تجلیل بعمل می آید که ملیون ها انسان این سرزمین بیکار اند و آنانی که درکارخانه ها و فابریکات و یا جاهای دیگر کار میکنند حقوق ناچیز دارند.
این روزنامه دربخش دیگر این مقاله نوشته درست در روزی که جهانیان از روزبین المللی کارگر تجلیل میکردند ، پس از چاشت روز پنجشنبه تروریست های کوردل – دشمنان امن و آسایش مردم ما ، دریک حمله بزدلانه دردهانه ورودی ولایت پنجشیر تعدادی ازکارگران مظلوم و فقیر کشورما را به شهادت رسانیدند.
روزنامه به همین گونه ادامه داده و نیز مطالبی را زیر عنوان های پیشرفت رسانه های ما درسطح منطقه کم نظیر است انتخابات درافغانستان کارمبارزه با مواد مخدر را کند ساخت.
ازجمله عنوان های دیگری اندکه این روزنامه درصفحه اول نشرکرده و در سایر صفحه دنبال مطالب دیگر شده اند.
به همین ترتیب روزنامه ماندگار درصفحه اول عنوان کرده بزرگترین فاجعه طبیعی درتاریخ معاصر افغانستان 2500 تن را دربدخشان زیر زمین کرد.
این روزنامه همچنان دراین صفحه مطالبی را زیر عنوان های دست های پنهان و سرنوشت نامعلوم انتخابات ، بزرگترین تهدید علیه منافع امریکا ، نتایج مقدماتی انتخابات شوراهای ولایتی 27 ثور اعلام میشود را نشر کرده و دردیگر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا