تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت سه شنبه اول حوت

کابل باختر/ 1/ حوت
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارشهای را در مورد رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه آرمان ملی در برگ نخست ازقول وزیر احیا و انکشاف دهات نوشته که لوی سارنوالی پرونده اختلاس را به نفع اختلاسگرفیصله میکند به نوشته این روزنامه لوی سارنوالی یک پرونده اختلاس را به نفع اختلاس گرفیصله کرد انجنیر ویس برمک وزیر انکشاف دهات گفته است که پرونده این شرکت و مسوول آن را که درغصب پول بیت المال و دیگر فساد متهم بود ، چندی پیش به لوی سارنوالی رسماً فرستاده است وزیر انکشاف دهات اضافه داشت که حساب دهی دراین وزارت شفاف بوده و آنان از پروژه های انکشافی خود به شکل جدی نظارت میکنند.
آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، برای شگوفایی معارف برنامه ریزی کنیم نوشته و آورده است .
درست یک ماه به آغاز سال جدید تعلیمی دربسیاری از مناطق کشور مانده است . روزدوم حمل سال آینده دروازه های مکاتب بازمیشود و ملیون ها شاگرد مکتب اعم از پسر و دختر به مکتب میروند تا برای آینده خود ، خانواده و کشورشان آموزش ببینند و درس بخوانند این درس هاست که چراغی میشود بر فراز راه ها و برشام تاریک زندگی های ما و فرزندان ما وکشورمان .
پس باید از آن حمایت کرد و نگذاشت تا این فانوس به خاموشی رود و زمان ومکان ما تاریک گردد.
به نوشته آرمان ملی : افغانستان سرزمین جنگ هاست ، در صدسال اخیر شاید ما بیش از نیم قرن شاهد آرامی طبل و نغاره جنگ نبوده باشیم جنگ ها آسیب های فراوانی را به کشورما و فرهنگ ما وارد کرده است و در این میان آسیب هایی که برپیکر فرهنگ سرزمین مان وارد شده است فروان است و جبران آن نیز مشکل و زمان گیر میباشد.
پرداختن به معارف کشور بسیار مهم و سازنده میباشد . حکومت هایی که می کوشند برای آینده شان رفاه و آرامی را بیاورند ، ازهمین امروز برای رشد و شگوفایی معارف کشور شان برنامه های خوبی مدرن میکنند و دراین راه سرمایه گذاری میکنند.
سرمقاله به همینگونه ادامه یافته و با این حملات پایان یافته است : معارف افغانستان باید به مساله اکمال معلمین مسلکی درکشور توجه بیشتر کند ، به این منظور باید روند جذب کسانی راکه از نهادهای تربیه معلم و دیگر نهادهای همانند فارغ میشوند ، سرعت بخشند .
به همینگونه باید روند تربیت و آموزش معلمین را در یک کشور تسریع کرد تا طی یکی دو سال آینده آن ها به روند آموزش و تدریس شاگردان مکاتب بپیوندند .
به هرصورت آرمان ملی در برگ های دیگرشماره امروزی دنبال سایر مطالب شده اما روزنامه هشت صبح برگ اول را با عنوانی ، نماینده گان حکومت درهند ، رهبران اپوزیسیون درپاکستان آغاز کرده و این موضوع از دیدتحلیلگران به بحث گرفته است .
این روزنامه درمطلب دیگر ازقول خلیلزادخبرداده که افغانستان به اصلاحات ضرورت دارد نه انقلاب و درپیوند به آن نوشته : زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده امریکا درافغانستان گفته است که برای انتقال قدرت سیاسی و نگرانی ازآینده به یک اجماع ملی درافغانستان نیاز است ،خلیلزاد که درگفتگوی ویژه با هشت صبح و رادیوآریانا صحبت میکرد همچنین اتهام وارد شده از دانا روهراباکر یک سناتور امریکایی و برخی محافل سیاسی مبنی بر حمایت وی در نشست بن از یک گروه قومی خاص را ردکرد.
خلیلزاد گفت که درنشست بن ، درسال 2001 میلادی ، بربنیاد توافق مقدماتی که صورت گرفته بود ، امتیاز معرفی نامزدرییس اداره موقت به گروه دوم داده شده بود و زمانی که گروه اتحاد شمال به رهبری یونس قانونی عبدالستار سیرت را نپذیرفت ، برای دست یابی به نتیجه نشست بن ، گروه دوم حامدکرزی را نامزد خویش اعلام کرد .
فعالان مدنی بامیان به اعتصاب خود ادامه دادند ، معنوی نبود امنیت بزرگ ترین مشکل انتخابات است ، عدم استفاده از نیروهای هوایی ماموریت نیروهای افغان را متاثر نمی کند ورزشگاه پولیس در هرات افتتاح شد از جمله عناوین میباشند که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است.
اما روزنامه ماندگار ، در برگ نخست به هشدار رییس کمیسیون مستقل انتخابات توجه کرده و زیرعنوان اگر امنیت تامین نشود انتخابات همه شمول برگزار نخواهد شد ! نوشته : من اگر مسوولیت کمیسیون انتخابات را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 داشته باشم ، درجایی که امنیتش تامین نباشد صندوق رای گیری نمی گذارم : نیروهای امنیتی مکلف اند امنیت مراکز رای دهی محلات رایدهی ، کارمندان کمیسیون ، مواد انتخاباتی ، ناظران رای دهنده گان و امنیت کاندیدها را تامین کنند درصورتی که امنیت این همه تامین نشوند ، انتظار نداشته باشید که کمیسیون معجزه کرده و انتخابات را برگزار کند.
ماندگار همچنان در مطلب دیگر زیر عنوان ، وزیر دفاع استرالیا به کرزی: پیش از موعد خارج میشویم نوشته : وزیر دفاع استرالیا را دیدار با رییس جمهور کرزی گفته است که نیروهای شان را قبل از معیاد تعیين شده از افغانستان خارج خواهندکرد.
وزرای ناتو اوضاع افغانستان را بررسی میکنند ، رقابت هند و پاکستان درمیدان افغانستان ، نیازبه نیروی هوایی درعملیات ها نیست ازجمله عنوان های دیگری میباشند که ماندگار درصفحه اول نشرکرده است .
به همین ترتیب روزنامه های سخن جدید ، انصاف ، وحدت و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر موضوعات شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا