تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت ــــ یکشنبه 12 جوزا

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارشهای را در بارۀ رویداد های جاری کشور ومنطقه نشر کرده اند.

روزنامه وحدت در برگ نخست خبرداده که بیش از 6 ملیون طفل در افغانستان در معرض خطر قراردارند.

 به نوشته این روزنامه آمنه افضلی وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا ومعلولین به روز شنبه در محفلی که به مناسبت تجلیل  از روز بین المللی کودک در کابل برگزار شده بود، گفت که وضعیت زنده گی این کودکان نگران کننده است . سروی ها و احصایه های مختلف که در دسترس ما قراردارند نشان میدهند که شش ملیون طفل در نقاط مختلف کشور بازمانده از تعلیم و تحصیل و مصروف کار های شاقه هستند و این اطفال بين سنين 6 سال تا 18سال میباشند.

این روزنامه همچنان در مطلب دیگر خبرداده که بخش هایی از قانون معاشات رئیس جمهور و مقامات دولتی تصویب شد.

به نوشته این روزنامه ، مجلس نماینده گان یکی از ماده های قانون تنظیم معاش و مصارف رئیس جمهور را تصویب کرده که براساس آن رییس جمهور پس از دورۀ خدمت، ماهانه مبلغ چهارصدو هشتادهزار افغانی حقوق مالی در یافت خواهدکرد.

درجلسه روز شنبه مجلس نماینده گان، طرح قانون تنظیم معاش و مصارف رئیس جمهور و همچنین طرح قانون تنظیم معاش های مقام های دولتی در دستور کار این مجلس قرارداشت و برخی ماده های اختلافی آن طرح از سوی مجلس تصویب شد براساس این  یکی از ماده های تصویب شده، ضریب معاش رئیس جمهور پس از دورۀ خدمت عدد پانزده تعیین شد که براین اساس ، رئیس جمهور ماهانه چهار صدو هشتاد هزار افغانی حقوق مالی دریافت خواهد کرد و بحث مصارف رئیس جمهور به دلیل  اختلافاتی که وجود داشت از تصویب بازماند.به نوشته این روزنامه، این  درحالی است که طرح پیشنهادی حکومت برای معاش و مصارف رئیس جمهور  مبلغ سه صد وپنجاه هزار افغانی در نظر گرفته شده بود،  به  اساس ماده ده این طرح قانون که به تصویب مجلس رسید ، ارایه خدمات صحی برای رئیس جمهور و اعضای خانواده و فرزندا ن وی که کمتر از سن 18 سال ميباشند، پس ازدوره خدمت رایگان می باشد.

وحدت همچنان خبرداده که انفجار ماین درغور ، جان سه شرکت کننده مراسم عروسی راگرفت . روزنامه ماندگار دربرگ نخست خبرداده که پروژه فایبر نوری در ولایات مرکزی افتتاح شد. به نوشته این روزنامه وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی پروژه فایبر نوری را درولایت بامیان افتتاح کرد.

همچنان ماندگار با توجه به دومین سال گشت شهادت جنرال داوود و جنرال نوری درصفحه اول نوشته که چرا عاملان قتل های زنجیره یی به دادگاه کشانیده نمیشوند .

به نوشته این روزنامه از دومین سال گشت شهادت جنرال داوود داوود فرمانده زون 303 پامیر و جنرال شاه جهان نوری فرمانده امنیه ولایت تخار ، روز گذشته با حضور هزاران تن طی همایشی در کابل گرامی داشت به عمل آمد.

هشدار جنرال آلن در رابطه به خروج سریع نیروهای امریکا توجه کرده و نوشته برخی کار شناسان و تحلیلگران امریکایی تسریع خروج نظامیان امریکایی در افغانستان را موجب شکست ماموریت امریکا دراین کشور می دانند.

روزنامه ویسا دربرگ نخست ازقول روزنامه تایمز چاپ بریتانیا عنوان کرده که درجنگ افغانستان دشمن شخصی وجود ندارد به نوشته این روزنامه، روزنامه تایمز چاپ بریتانیا ، مقاله یی را درمورد جنگ افغانستان به نشر رسانده است تحت عنوان ، درافغانستان جنگ نه بلکه سیاست با تفنگچه هاست .

 به نوشته نویسنده مقاله، طالبان تنها یک دشمن نیستند بلکه این گروه متشکل از جبهات مختلف است که به شمول حکومت برضد یک دیگر می جنگند.

به نوشته نویسنده مقاله ، هنگامی که درجریان دیدار هایش درافغانستان ، سوال هایی را در مورد طالبان از مردم مطرح کرده است ، جواب های عمومی را در مورد اخذ کرده است . نویسنده مقاله مینویسد .

مردم از جنگ مخفی سخن میگویند ، ازیک قصه پیچیده از قبایل ، دلالان قدرت و اتحاد های زود گذر، ویسا این مطلب را در صفحه سوم دنبال کرده است.

اما در صفحه اول از قول ریاست عمومی امنیت ملی عنوان کرده است : آی اس آی به خاطر جلوگیری از احداث راه ابریشم ولسوالی وردوج رانا امن میسازد .

ویسا از قول جنرال آلن نوشته که تسریع خروج نظامیان ازافغانستان ، ماموریت امریکا را به شکست مواجه میسازد.

این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است به همین ترتیب روزنامه های آرمان ملی، انصاف ، خدمتگار، سخن جدید و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا