تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت سه شنبه 29 حوت

 

کابل باختر/ 29/ حوت

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه هشت صبح در برگ نخست شمارهء امروزی وزارت داخله عنوان کرده پناهگاه های تروریستان درپاکستان نابود شوند.

به نوشته این روزنامه: آقای صدیقی گفت باوجودی که در یازده سال گذشته بسیار تحمل شدو حوصله به خرچ داده شد تا حکومت پاکستان نقش کلیدی و موثری را در ازبین بردن پناهگاه ها بازی بکند اما شاید حکومت پاکستان به تنهایی نتواند و این توانایی را نداشته باشد لذا بخش دوم ماموریت این باشد که جامعه جهانی و کسانی که یازده سال قبل از تروریزم ضرر دیده اند بازهم یکجا شوند و یک ماموریت دیگری را به وجود آورند که دراین ماموریت حکومت پاکستان کمک شود تا لانه های تروریزم از بین برده شوند .این روزنامه درمطلب دیگر از قول میرویس یاسینی عنوان کرده که شورای علما فراتر از قانون اساسی عمل می کند. به نوشته این روزنامه میرویس یاسینی ، معاون اول مجلس نماینده گان ، روزدوشنبه که به نگرانی های نماینده گان از اظهارات اخیر شورای علما و رییس جمهور کرزی درمورد رواط با امریکا واکنش نشان میداد گفت نقش شورای علمای افغانستان دررابطه با تحولات اخیر درکشور ، غیر قانونی و ماورای قانون اساسی بوده است ، در همین حال داکتر عبدالله ، عبدالله رییس ائتلاف ملی نیز دررابطه به اظهارات اخیر شورای علما گفته که این شورا باید مستقلانه عمل کند.

 هشت صبح از قول سفیر هند در افغانستان درهمین صفحه نوشته که سرمایه گذاری هند درافغانستان افزایش می یابد.

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح در برگهای دیگر شماره امروزی  دنبال سایر مطالب شده است.

اما روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست از قول شماری از علمای دینی نوشته که تجلیل از نو روز حرام نیست . این روزنامه این موضوع را درصفحه ششم دنبال کرده و نوشته گرامی داشت ازنوروز هیچ ارتباطی به هیچ دین و مذهبی ندارد اما برخی ها حرام دانستن این جشن در صدد نابودی فرهنگ کهن و باستانی کشور مان هستند.

شماری از عالمان دین و نماینده گان مجلس با اظهاراین مطلب می گویند نوروز یک فرهنگ است ، اما برخی ها که خود را با این فرهنگ بیگانه می دانند ، برضد این سنت کهن تبلیع به راه انداخته و گرامی داشت ازاین روز را حرام می خوانند.

درسال های پیش به خصوص درروزهای اخیر تبلیغات گسترده یی برضد جشن باستانی نوروز درمیان مردم راه انداخته شده است.

شماری از امامان مساجد نوروز را حرام خواندند و شماری هم حلال درصفحات اجتماعی فیسبوک ، نیز کسانی به مخالفت نوروز قیام کردندو آن را خلاف دین مبین اسلام پنداشته و گرامی داشت از این روز را بدعت عنوان کرده و درعین حال میراث زردشتیان خواندند اما بیشترکابران فیسبوک درافغانستان ، به دفاع از نوروز به عنوان فرهنگ کهن و تاریخی سرزمین مان پرداخته اند .

برای نخستین بار در تاریخ افغانستان ، طالبان در زمان امارات شان " نوروز " را حرام اعلام کردند و به همین سال هجری قمری را به سال هجری – شمسی درادارات خودشان رسمیت بخشیدند .

اما شماری از عالمان دینی و پژوهشگران حرام دانستن نوروز توسط عده یی را ناشی از عدم آگاهی لازم برخی از عالمان دین از نوروز و هم چنان دشمنی با فرهنگ باستانی این سرزمین عنوان کردند.

برخی از آگاهان دین به روزنامه ماندگار گفته اندکه حلقات معینی که با سنت های بومی این سرزمین دشمنی دارند ، باراه اندازی تبلیغات گسترده مبنی بر حرام دانستن نوروز ، درصدد نابودی این فرهنگ کهن هستند.

به همین ترتیب این گزارش ادامه یافته است این روزنامه در صفحه هفتم به بقيه عنوان نوروز چیست پرداخته ودربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

به همین ترتیب روزنامه خدمتگار دربرگ نخست عنوان کرده مذاکرات طالبان و اپوزیسیون مفادی ندارد .

 دقت در مورد پیمان امنیتی چه میتواند بکند؟ عنوان موضوع دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است .

 به نوشته این روزنامه امریکا تلاش دارد که پیمان بعد از سه ماه به امضا برسد مگر ما عجله نداریم بلکه از وقت کار میگیریم این روزنامه نیز از قول سخنگوی وزارت داخله آورده است جامعه جهانی هراس افگنان را در پاکستان هدف قراردهند به همین ترتیب این روزنامه در برگ های دیگری شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است اما روزنامه نسل سه درصفحه اول زیر عنوان ، مرکز تحقیقات استراتیژیک و روابط بین المللی روز نامه نسل سوم بررسی میکند: قدرت نامرئی نوروز نوشته :آئین های ملی یک واقعیت زنده در جامعه افغانستان است که نادیده گرفتن آن ، مانند نادیده گرفتن هر واقعیت دیگر ، آثار منفی خود رادرپی دارد و از آن میان نوروز سرآمد همه این آئین هاست که هزاران  سال است برتارک تاریخ و فرهنگ این سرزمین می درخشد و نماد هویت ملی ما را رقم می زند . راز ما ندگاری افغانستان و هویت ملی همین آئین ها ، اسطوره ها و نماد هایی هستند که در طول تاریخ رشته همبستگی اقوام افغانستانی و استمرار تاریخی این ملت را به وجود آورده اند . غلفت ازآن ها خلائی را به وجود می آورد که زمینه ساز هجوم فرهنگی بیگانه خواهد بود.

 تلاش درجهت تضعیف آن به منظور تقویت یک بعددیگر از مظاهر فرهنگی نیز نتیجه معکوس به بار می آورد و انحراف هایی موجب میشود که اصلاح آن کار آسانی نخواهدبود.

نویسنده به همینگونه مطلب را دنبال کرده اما نسل سه درهمین صفحه بازهم زیر عنوان ، روش شناسی مطالعات فرهنگی و تطبیق آن برنوروز باستانی مطلب دیگری را نشر کرده است .

نسل سه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است .

 به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، سخن جدید ، وحدت و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا