تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // روس ها وبازی جدید با امریکا

کابل باختر 9 جدی
درحالیکه شورای امنیت سازمان ملل متحد درهفته گذشته تحریم ها علیه طالبان رابرای هژده ماه دیگر تمدید کرد، روسیه که خود یک عضو دایمی این شورا است حالا میگوید که از کاهش احتمالی تحریم های وضع شده علیه طالبان حمایت خواهد کرد.
به تازگی ضمیر کابلوف نماینده ویژه ولادیمیرپوتین  رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان گفته است که کشورش آماده است درکاهش احتمالی تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد برطالبان افغان از خود انعطاف نشان دهد.
این دیپلومات ارشد روسی به انترفاکس آژانس خبری آنکشورگفته است که کشورش درعین حال از برنامه وسیاست اصلی حکومت افغانستان که همانا رسیدن به مصالحه است حمایت میکند وبه همین گونه ازکاهش تحریم ها علیه طالبان نیز انعطاف نشان خواهد  داد مشروط بر آنکه این مساله مخالف منافع  ملی افغانستان نباشد.
آقای کابلوف با این اظهاراتش اکنون به عنوان یک چهره خبرسازدرتحولات افغانستان ومنطقه تبارز کرده است، او چندروز قبل گفته بود که آنها غرض تبادله اطلاعات با طالبان درخصوص همکاری علیه دشمن مشترک شان "داعش" یک خط ارتباط ایجاد کرده اند.
  این گفته های کابلوف واکنش های را درکابل و واشنگتن که از حکومت افغانستان درکار زار مبارزه علیه هراس افگنی حمایت میکند درپی داشت تا سرحد که یک مقام امنیتی افغان گفت که رابط با شبکه تروریسی برای دولت افغانستان پذیرفتنی نیست وسخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که آنها رابط روسیه با طالبان را بررسی میکنند.
هنوز این مساله حل نگردیده بود که آقای ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان ماجرای جدید خلق کرده است واز کاهش تحریم ها علیه طالبان سخن میگوید درحالیکه نماینده دایمی روسیه درسازمان ملل متحد وبه عنوان عضو دایمی شورای امنیت آن سازمان در اواخر هفته گذشته برای تمدید تحریم ها علیه طالبان رای داد .
این مسایل درحالی  سرخط اخبار در رسانه های بین المللی ومنطقه یی قرار گرفته است که اخبارمبنی بر ملاقات ملااختر محمد منصور رهبر طالبان با یک مقام ارشد روسی واحتمالأ آقای پوتین در تاجکستان منتشر شده است. با آنکه هم دولت روسیه وهم منابع طالبان برگزاری چنین ملاقات را رد کرده اند مگر شماری از آگاهان سیاسی افغان میگویند که استخبارات پاکستان ازطریق چین وایران تلاش های زیادی داشته تا رابطه طالبان را با کشور های آسیایی میانه و روسیه نزدیک سازد وبرای آنها اطمینان دهد که طالبان خطری در برابر این کشور ها نیستند.
این آگاهان گفته ها ویا بهتر بگویم اقدامات اخیر مقامات روسی را بازی جدید روس ها با امریکایان در میدان افغانستان میدانند وتلاش دارندتا رقیب دیرینه را درمیدان گیر آورند که در آن شکست خورده اند.
به گفته این آگاهان، گفته های مقام های روسی این پیام را برای امریکایان میدهد که ما هم توان آن را داریم که از امکانات ومنابع ایجادشده از سوی خودتان علیه خودتان استفاده کنیم، روس ها نمی خواهند که به این سادگی امریکا را درافغانستان رها کنند روس ها بازی جدیدی را با امریکا درافغانستان آغاز کرده اند و پاکستان زمینه ساز این رقابت است  وبا تاسف این افغانستان ومردم آن اند که باج بازی ها را میدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا