تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت شنبه 15 سرطان

کابل باختر/ 15/ سرطان

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای رادرباره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه انتخاب شمارهء امروزی را با مطلبی زیر عنوان نا امنی چالش فراراه انتخابات افغانستان آغازکرده و نوشته رییس کمیسیون مستقل انتخابات با ابراز نگرانی از نام نا امن بودن بعضی مناطق ، از نهادهای امنیتی خواست هرچه زودتر امنیت این ساحات را تامین نمایند.

این روزنامه درادامه نوشته : فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور ، نا امنی در بعضی از مناطق را چالش فراروی انتخابات درکشور دانست. وی افزودکه مناطق نا امن افغانستان تشویش ها را به بار آورده است.

 اما تاکنون نهادهای امنیتی کشور به گونه ای رسمی از تامین امنیت انتخابات آینده ریاست جمهوری ، شورا های ولایتی به کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان نداده اند.

 انتخاب درصفحه اول از آغاز فعالیت اتحادیه هنرمندان معاصر افغانستان خبرداده و در مطلب دیگر از قول راسموسن نوشته که ناتو ضرب الاجل تعیین شده ماموریت جنگی خود راخاتمه خواهد داد.

به نوشته این روزنامه: سرمنشی سازمان ناتو میگوید که هرچند طالبان با شکست مواجه نشده اند اما نیروهای خارجی با ضرب الاجل تعیین شده به ماموریت جنگی خود خاتمه میدهند اندرس فوغ راسموسن سرمنشی ناتو این مطلب را روز پنج شنبه 13 سرطان دربلجیم پایتخت بروکسل مقر ناتو درنشست خبری ماهانه این سازمان اظهار داشت وی افزودکه ماموریت جنگی ایساف با ضرب الاجل تعیین شده به پایان میرسد ، اما درصورت ضرورت به همکاری شان با نیروهای افغان حین عملیات ادامه میدهند.

 انتخاب همچنان درصفحه اول از قول رییس جمهور عنوان کرده کشتار افراد ملکی جنایتی نا بخشودنی است انتخاب در سایر برگهای شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است . اما روزنامه انصاف درصفحه اول شماره امروز با مطلبی زیر عنوان کلید صلح درخانه همسایه به اظهارات لوی درستیز قوای مسلح کشور پرداخته و نیز درهمین صفحه زیر عنوان نا امنی چالش فراروی انتخاب افغانستان نوشته رییس کمیسیون مستقل انتخابات با ابراز نگرانی از نا امن بودن بعضی ازمناطق از نهادهای امنیتی خواست هرچه زودتر امنیت این ساحات را تامین نمایند.

 انصاف همچنان درصفحه اول مطالبی رازیر عنوان های تنهادر سایهء همبستگی میتوان افغانستانی آباد و سربلند داشت . مصر ، مصادره انقلاب یا انقلاب تکاملی ؟ نشر کرده است و در سایر برگها دنبال مسایل دیگر شده است.

 روزنامه وحدت برگ نخست رابا مطلبی زیر عنوان سازمان ملل متحد انتخابات 2014 برای آیندهء افغانستان تعیین کننده است، آغاز کرده و درادامه آورده است جان الیاسن معاون سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پس از دیدار پنج روزه از افغانستان در نیویارک به خبرنگاران گفت که برای سازمان ملل کشورهای کمک کننده و مردم افغانستان مهم است که این کشور باردیگر به شرایط گذشته برنگردد و دچار جنگ نشود . معاون سازمان ملل هست و نیست گذار به دموکراسی را در کشور وابسته به چگونه برگزارشدن انتخابات سال 2014 دانسته است وحدت ادامه موضوع رادر صفحه دوم دنبال کرده اما در صفحه اول از قول ناتو نوشته که نقش پاکستان درحل سیاسی افغانستان حیاتی است . به نوشته این روزنامه دبیرکل ناتو یکبار دیگر ازپاکستان خواست که افغانستان را در راستای تلاش های صلح کمک کند. در دو حمله انتحاری قندهار و ارزگان 27 نفر کشته و زخمی شدند . عنوان مطلبی دیگری میباشد که روزنامه وحدت درصفحه اول نشر کرده است . جشنوارهء راه ابریشم نگاهی به صد غزل از جمله عنوان های دیگری اند که وحدت به نشر آن درصفحه اول پرداخته است .

روزنامه نسل سه همچنان درصفحه اول به بحث پیرامون مسایل انتخابات پرداخته و زیر عنوان ، چرا باید تنور انتخابات گرم شود ؟ نوشته با اینکه کمتر از 8 ماه به انتخابات سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده ، برخی افراد و اشخاص خبر از عدم برگزاری انتخابات و یا هم به تعویق افتادن چند ساله انتخابات خبرمیدهد.

البته برخی نیز درجهت عکس ، برگزاری انتخابات درموعد مقرر آن را امری اجتناب نا پذیر و حتمی دانسته و از طریق رسانه هاي دیداری و شنیداری و ازجمله روزنامه ها و تلویزیون ها به رغم خود شان تلاش وسیعی انجام می دهند تا حال و هوا و تب و تاب انتخابات را پیش  ازموقع به راه بیندازند .

 نسل سه مي نويسد به راستی آیا انتخابات برگزار میشود ؟ و نوشته بدون شک این سوال تنها و شاید تنها ترین سوال مهم این روزهاي مردم باشد که آیا انتخاباتی در کار است ؟ قبل از پاسخ دادن به این پرسش ذکر این نکته را مفید دانستیم که یاد آورشویم که نقش و جایگاه انتخابات اساساً درکشورهای باصبغهء دموکراتیک به عنوان روشی جهت ابقاء یا برکناری مسوولین و گزینش مسوولین جدید دیده میشود و برای تحقق یک منظور بیشتر نیست .

نسل سه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایرمطالب شده است به همین گونه ، روزنامه های ماندگار ، هشت صبح ، خدمتگار ، آرمان ملی و دیگران درشماره های امروزی یابه نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا به دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا