تبصره و مرور بر مطبوعات

ویروس کرونا باید به عنوان یک تهدید جدی به امینت ملی کشور تلقی شود

کابل / 25 حوت/ باختر
طبق آخرین ارقام وزارت صحت عامه تعداد واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان به 16 رسیده است. بیشترین واقعات مثبت این هیولای مرگ در هرات ثبت شده است و آن هم میان مهاجرانی که به تازگی از ایران به کشور برگشته اند. شمار رویداد های مشکوک مبتلا شدن به این ویروس به صدها می رسد. با توجه به فرهنگ نادرست پنهان کردن چنین مریضی ها در جامعه ما، شاید هم تعداد رویدادهای مشکوک و هم تعداد واقعات مثبت این ویروس به مراتب بیشتر از ارقام رسمی ثبت شده، باشد.
اگر به وضعیت کنونی در جهان نگاهی افگنده شود، دیده می شود که حتا دولت های مقتدر و خیلی پیش رفتۀ جهان در برابر انتشار موج آسای ویروس کرونا، عاجز و  ناتوان اند. امریکا، کانادا، ایتالیا، جرمنی، فرانسه، انگلستان و جاپان به عنوان پیش رفته ترین کشورهای جهان نتوانستند که  جلو رسیدن این ویروس به قلمروهای شان را بگیرند.
افغانستان به عنوان کشوری که از لحاظ اقتصادی خیلی عقب مانده و متکی به کمک های بیرونی است و افزون بر عقب مانی اقتصادی درگیر یک جنگ تحمیلی فرسایشی  نیز است، در برابر تهدید این ویروس بیش از هر کشور دیگری خیلی آسیب پذیراست. این آسیب پذیری ایجاب می کند که ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جدی به امنیت ملی کشور تلقی شود و از همۀ امکانات دست داشته به خاطر دفع آن استفاده شود.
مفسر آژانس باختر به بررسی این تهدید و همچنان ضرورت بسیج همۀ امکانات به خاطر مبارزه برضد این تهدید، پرداخته است و می نگارد:
برداشت کلاسیک از امنیت ملی در بعد سیاسی آن خلاصه می شد و تنها استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک دولت را دربر می گرفت؛ اما در علوم سیاسی معاصر، امنیت ملی مفهوم خیلی گسترده کسب کرده است و افزون بر بعد سیاسی آن، ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتا صحی نیز بر آن افزون شده است. هر عامل خارجی که استقلال، آزادی، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، ارزش های فرهنگی، اقتصاد، صحت، ثبات داخلی و آرامش درون جامعه را تهدید کند، به عنوان تهدید به امنیت ملی یک دولت پنداشته می شود.
متاسفانه ویروس کرونا امروز چنین تهدیدی را متوجه کشور، دولت و مردم ما ساخته است. ویروس کرونا با پیامدهای مرگبار آن و همچنان زیان هایی که این ویروس می تواند به اقتصاد  کشوروصحت مردم ما وارد کند، باید به عنوان جدی ترین تهدید به امنیت ملی  کشور تلقی شود و از همۀ امکانات به خاطر دفع آن استفاده شود. وقتی ما در مورد تهدید این ویروس به امنیت ملی کشور حرف می رانیم، معنایش این است  که هم دولت و هم ملت باید به خاطر مبارزۀ فراگیر در برابر این هیولای بزرگ مرگ، آستین برزنند و همۀ تدابیر ضروری را روی دست گیرند.
تصمیم رهبری دولت در مورد تعطیل همۀ مکتب ها و پوهنتون های دولتی و خصوصی، کورس ها و سایر مراکز آموزشی و همچنان لغو برنامه های نوروزی و دیگر گردهمایی ها و نشست ها، درخور ستایش و حمایت است. با درنظر داشت ابعاد گستردۀ این هیولا، ما به یک ستراتیژی همه جانبه نیاز داریم. وزرات صحت عامه باید تحت رهبری و رهنمایی رهبری دولت و شورای امنیت ملی و در هماهنگی و همکاری با نهادهای مربوط در زودترین فرصت ستراتیژی مبارزه برضد ویروس کرونا را تدوین کند. وقت آن فرارسیده است که ما از گام های تصادفی و مقطعی به سوی تدوین و تطبیق راهکارهای منظم برویم و یا ارادۀ قوی ملی این هیولا را مهار کنیم.
ن.ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا