تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکوتی درپایتخت

کابل باختر 21 حوت
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارشهای را در باره رویداد های جاری منطقه و جهان نشر کرده اند .
روزنامه افغانستان ما، دربرگ نخست از قول محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان آورده است، عدالت اجتماعی وانکشاف متوازن از  خواست های اساسی شهید مزاری بود به نوشته  این روزنامه : از بیست  ودومین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی ، با حضور مقامات دولتی، شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف مردم، گرامی داشت به عمل آمد .
به  نوشته  این روزنامه  رئیس جمهور غنی درپیامی به همین مناسبت از شهید مزاری به عنوان شهید وحدت ملی تجلیل کرد وگفت که عدالت اجتماعی وانکشاف متوازن از خواست های اساسی شهید مزاری بود او گفت در همین راستا حکومت وحدت ملی متعهد بوده و تلاش می کند به توسعه  و بازسازی تمام ولایات و مناطق کشور توجه نماید.
رئیس جمهور یاد آوری کرد که شهید مزاری در شرایط سخت و دشوار سالهای جنگ وجهاد برمبارزه فکری وفرهنگی تاکید داشت او علاوه  کرد که شهید وحدت ملی در مبارزه سیاسی خود با یک نقشه راه حرکت کرده وبه همین دلیل بود که همواره بر اصل برگزاری انتخابات ، سرشماری نفوس ، تعدیل واحد های اداری، مشارکت عادلانه سیاسی  ومشارکت زنان درساختار قدرت تاکید می کرد.
روزنامه ادامه این مطلب را درصفحه پنجم نوشته ودرصفحه اول از قول سازمان ملل آورده است اوضاع امنیتی افغانستان وخیم تر شده است.
به نوشته این روزنامه : گزارش سازمان ملل متحد در باره وضعیت افغانستان می گوید وخامت اوضاع امنیتی این کشور افزایش یافته است و نبرد میان نیروهای امنیتی افغانستان و گروه طالبان که درسال 2016 به اوج رسیده بود درسال 2017 همچنان ادامه دارد سازمان  ملل درتازه ترین گزارش خود گفته که وضعیت افغانستان درکل رو به وخامت بوده و این سازمان  درجریان یکسال 24000 رویداد امنیتی را ثبت کرده است .
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ودرمطلب دیگر از قول اتمر آورده است : یک مثلث خشن درتلاش است حکومت افغانستان را به چالش بکشد به نوشته این روزنامه : مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان می گوید این نظر که گویا داعش وطالبان مخالف همدیگر اند ، غلط است هیچ داعشی از سوریه و یا عراق به افغانستان نیامده است.
محمد  حنیف اتمر می گوید داعش شکل گیری وجهیش تحریک طالبان پاکستان ونهضت اسلامی ازبکستان یک پدیده نو است مردم همان مردم اند ولی نامگذاری ها جدید صورت گرفته است آنها  شاید درننگرهار باهم بجنگند ولی علیه حکومت اشرف غنی در شمال شرق افغانستان باهم همکاری دارند.
روزنامه  به همین ترتیب ادامه داده درصفحه اول وصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .
اما روزنامه  هشت صبح برگ نخست را با مطلب ، فاجعه 400 بستر و رجز خوانی مقام ها آغاز کرد درهمین صفحه زیر عنوان دیگر نوشته رئیس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا  بر ضرورت افزایش نظامیان امریکایی درافغانستان برای جنگ با طالبان ودیگر شبه نظامیان تاکید کرد.
به گزارش  خبرگزاری فرانسه، جنرال جوزف ووتل رئیس فرماندهی نیروهای مرکزی ارتش امریکا که بلند پایه ترین مقام نظامی امریکا درخاور میانه محسوب می شود در سخنان درکمیته نیروهای ملی مجلس سنای امریکا اظهار کرد: من معتقد هستم که باید نیرو  های بیشتری در افغانستان مستقر شوند تا بتوان تاثیر ماموریت مشورتی وکمکی نیروهای مان دراین کشور را بیشتر کرد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده مطلبی را زیرعنوان  درحاشیه روز زن تبیعض جنسیتی ، قومی ، زبانی و … همه یکسان مردود اند. درصفحه اول نشر کرده است چوایستاده ای دست افتاده گیر عنوان مطلب دیگر می باشد که این رو زنامه  درصفحه اول نشر کرده است ودرصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .
اما  روزنامه ارمان ملی در برگ نخست از قول آذرخش حافظی عنوان کرده است، افغانستان راه بدیل برای بنا درپاکستان جستجو کرد کالا های بازرگانی از راه بندر عباس به  افغانستان منتقل می شوند.
به نوشته این روزنامه  بازرگانان افغانستان تصمیم گرفته اند که کالا های بازرگانی شان را از ماه آینده به جای بندر کراچی از راه بندر عباس به افغانستان انتقال دهند .
جلوخیانت ملی به معارف کشور گرفته شود عنوان مطلب دیگر می باشد که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا