تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /۴ جوزا /باختر
طالبان و نیروهای دولتی در سه روز عید آتش بس کردند، حرکتی که مردم را خوشحال و ۤبه آینده امیدوارکرد .
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ گروه طالبان و حکومت افغانستان اعلام کرده‌اند که در سه روز این عید آتش‌بس می‌کنند و از جنگ در کشور دست می‌کشند. با آن که طالبان در اعلامیه شان برای آتش بس در ایام عید، شرایط معین وضع کرده اند مگر با آن هم این حرکت به سوی حفظ جان مردم و اعتماد سازی در روند سیاسی، یک حرکت در خور تمجید است.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ،از اعلامیه طالبان مبنی براعلام آتش بس استقبال کرده است و به نیروهای دولتی دستور داده است در این سه روز عملیات تهاجمی شان را متوقف کنند و به حالت دفاعی در آیند. این در حالی است که دولت افغانستان در گذشته ها به مناسبت های مختلف از مخالفان مسلح خواسته است که تن به آتش بس دهند تا روند گفت وگو در کشور آغاز شود و طرفین با اعتمادتمام وارد بحث روی مسایل حاد ملی شوند،فراخوانی که کمتر شنیده شد. در حالی که اعلام آتش‌بس عمومی شرط و اصل اساسی برای رسیدن به صلح پایدار است و می تواند روند گفت و گو های سیاسی را تقویت کند.
اعلام آتش بس بیان کننده این است که در واقع طرفین اراده به جنگ ندارند، ولی عوامل بیرونی مانع رسیدن به یک صلح و ثبات در افغانستان اند طرفین جنگ در افغانستان، با اعلام آتش بس این پیام را منتقل کردند که آمادۀ آشتی و زندگی مسالمت آمیز اند. اعلام آتش بس از سوی حکومت وطالبان،آنهم بدون مداخله خارجی یک عدول و یا عقب نشینی نیست بل برای هر دو طرف یک برد و تمکین به خواست مردم و پیروی از عقل سلیم است و درصورتی که اراده شود و منافع ملی مقدم شمرده شود،این آتش بس، رسیدن به یک صلح همه جانبه و پایدار را حتمی می کند و راه رسیدن به صلح و داخل شده به یک اجماع ملی را کوتاه تر می کند. آتش بس این مساله را بیان می کند که اگر افغانان، خود تصمیم بگیرند و برای درک و تحمل یکدیگر آماده شوند، سیاست ها و راهکار های ابزاری بیگانگان دیگر اثری نخواهد داشت بل افغانان در چوکات عنعنات پسندیده خود و عرفی که در میان خود برای حل مشکلات شان دارند زودتر می توانند به غمنامه جاری در کشورشان پایان دهند شکی وجود ندارد که مؤلفه‌های اصلی جنگ و صلح در بستر زمان با اوضاع و شرایط منحصر به هر جامعه، شکل می‌گیرد. در شرایط حاضردیگر بهانه یی برای جنگ در کشوروجود ندارد و این طالبان اند که با درک از خواست مردم رویکرد ی اختیار کنند که انجام آن یک صلح با عزت باشد که در آن در گام نخست منافع ملی کشور شان تامین شود. با در نظرداشت عمق ماجرا و تحولات نا میمون که در طول چهل سال گذشته در کشور رخ داده است ،معضل جاری در کشور،تا اندازه یی عمیق و پیچیده است که رسیدن به صلح نیازمند پیمودن روند دور و درازی است و برای پیمودن این جاده ناهموار، ‌باید با تدبیر و تعقل گام برداشت آتش بس اولین گام در این جاده نا هموار است و اگر قاطعیت و حب وطن وجود داشته گام های بعدی در این جاده پر خم و پیج سهل خواهد شد ،کافی است که منافع ملی را ترجیح داد و به خواست مردم تمکین کرد . صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا