اقتصاد

استراتیژی ملی تنظیم منابع طبیعی افغانستان معرفی شد

کابل 6 میزان باختر
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری استراتیژی ملی تنظیم منابع طبیعی افغانستان را  امروز به معرفی گرفت.
این استراتیژی که به اساس برنامه  اولویت ملی انکشاف زراعت افغانستان ترتیب و انکشاف داده شده است، روی موضوعات تنظیم جنگل ها، علفچرها، ساحات حفاظت شده و ارتقأ ظرفیت متمرکز می باشد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت زراعت  آبیاری به آژانس باختر، در محفلی که به این مناسبت نرتیب شده بود، میر امان الدین حیدری معین مسلکی وزارت زراعت، آبیاری ومالداری هنگام معرفی این سند مهم بیان داشت: بمنظور پایداری منابع طبیعی، رسیدگی به چالش های اقتصادی، اجتماعی، تخنیکی، تغییر اقلیم و با استفاده از شیوه های علمی و تخنیکی این سند آماده شده است. دریافت راه های حل مشکلات گوشه دیگری از این استراتیژی است که در پنج سال آینده عملی خواهد شد.
"محور اصلی این سند ملی تنظیم، حفاظت، احیأی منابع طبیعی بخصوص جنگل ها، علفچرها و ساحات با ارزش زیست، جلوگیری از توسعه صحرا، ایجاد کمربند های سبز شهری با در نظر داشت ارتقأ ظرفیت نهاد ها و اشتراک مردم و نهاد های مرتبط به این مسئله می باشد.
تحلیل ها نشان میدهد که چالش های عمده فراراه تنظیم منابع طبیعی کشور مشکلات اقتصادی، عدم بدیل مناسب برای معیشت، آگاهی ناکافی، نبود برنامه دراز مدت، و بعضاً نقض قوانین مربوط توسط مردم می باشد که برای حل این چالش ها –  از طریق نشست های مشورتی در سطوح مرکز و ولایات راه حل های عملی و مناسب دریافت و شامل استراتیژی گردیده است".
با تطبیق این استراتیژی، نه تنها زمینه رشد اقتصادی از طریق اشتغال زایی، ارزش افزایی در منابع جنگلی و علفچرها برای تعداد زیادی از مردم کشور فراهم می شود، بلکه منابع طبیعی نیز بصورت پایدار تنظیم خواهد شد.
افغانستان با کسب عضویت کنوانسیون های بین المللی محیط زیستی و توافقنامه های بین المللی متعهد است که جهت رسیدن به اهداف مشترک جهانی برای دریافت راه حل  چالش های  اقلیم –  با برنامه های بین المللی همگام باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا