تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت دوشنبه 3 میزان

 

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویداد های  جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه ماندگار به نقل از شورای همکاری احزاب وائتلاف های سیاسی در برگ نخست عنوان کرده، قانون و نظام انتخاباتی تعدیل بنیادین شود.

به نوشته این روزنامه، سران احزاب سیاسی تاکید کردند که نهادهای مستقل ملی و بین المللی باید بر انتخابات سال 2014 نظارت قوی داشته باشند و از دخالت جریان های سیاسی برای تقلب در انتخابات جلوگیری شود.

این روزنامه در مطلب دیگری زیر عنوان، هیئت پنجاه نفره چین سه تفاهم نامه با افغانستان امضا کرد نوشته یک مقام ارشد نظامی چین برای اولین بار پس از تقریباً نیم قرن روز شنبه به افغانستان سفر کرد و با حامد کرزی رییس جمهور کشور دیدار نمود. شینهوا خبرگزاری دولتی چین روز یکشنبه خبر داد که چویونگ کنگ، مقام عالیرتبه چین روز شنبه به طور سری به افغانستان سفر کرد. به گفته خبرگزاری این سفر که چهار ساعت طول کشید به منظور تقویت روابط بین دو کشور همسایه صورت گرفت.

ماندگار همچنان خبر داده که یک بانوی جوان در بامیان سربریده شد.

این روزنامه درهمین صفحه از قول قوماندان هوایی سپاه ایرانی نوشته که در صورت جنگ پایگاه های امریکا را در کشورهای همسایه هدف می گیریم.

به همین ترتیب روزنامه سروش ملت در برگ نخست زیر عنوان، هدف گذاری چین برای تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور تکنولوژیک جهان نوشته: دولت چین سندی منتشر کرده است که به اساس آن چین باید تا سال 2049 به قدرتمندترین کشور تکنولوژی جهان تبدیل شود. بر اساس یک سند منتشر شده از سوی دولت. چین قصد دارد تا سال 2049 به قدرتمندترین کشور تکنولوژی جهان و یک کشور پیشرو در علوم و اختراعات تبدیل شود.

سروش ملت در مطلب دیگر از برکناری پنج وزیر کابینه خبرداده و نوشته که وزرای مالیه، معادن، امور خارجه، حج و اوقاف و مهاجرین به زودی بر کنار می شوند.

سروش ملت در مطلب دیگر زیر عنوان، تحقیقات د رمورد اتهامات علیه عزیز الله لودین و عنایت الله نظری آغاز می شود نوشته: لوی سارنوال کشور می گوید: مکتوب رسمی کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه را که در آن رییس عالی اداره مبارزه با فساد اداری و معاون وزارت دفاع متهم به دست داشتن در فساد شده اند، دریافت کرده است. لوی سارنوالی اطمینان میدهد که مساله اتهام بر این دو مقام عالی رتبه، حکومتی را به گونه جدی بررسی می کند.

اما روزنامه انصاف در شماره امروزی از قول نایب اول مجلس سنا عنوان کرده که امریکا برای دفاع از سرحدات افغانستان هیچ کاری نکرده است.

این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان، درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، افغانستان در نشست سه جانبه با امریکا، بریتانیا و پاکستان برگزار می کند نوشته: نشست مدیران ارشد کشورهای قلب آسیا به میزبانی افغانستان در نیویارک برگزار می شود.

فرامز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رییس جمهور کرزی به امریکا جهت شرکت در شصت و دوهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: وی در حاشیه ای نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشست های دو جانبه و سه جانبه ای با همتایان خود خواهد داشت.

انصاف در برگهای دیگر شماره امروز به نشر سایر مطالب پرداخته است.

سخن جدید خبر داده که احزاب و ائتلاف های سیاسی منشور دموکراسی امضا کردند. این روزنامه همچنان در برگ نخست زیر عنوان هشتاد در  صد پولیس ملی با سواد اند، نوشته: وزارت امورداخله گزارش ها در مورد موجودیت 92 درصد پولیس بی سواد افغانستان را به شدت رد کرد.

به نوشته این روزنامه نجیب الله نیکزاد معاون سخنگوی وزارت داخله گفته است:  پولیس ملی که در چوکات وزارت داخله ایفای وظیفه می کنند از سواد کافی بهرمند هستند و توانایی   خواندن و نوشتن را دارند.

این درحالیست که روزنامه فاينیشل تایمز انگلستان، گزارش داده است که 92 درصد پولیس ملی افغانستان سواد نوشتن را ندارند.

مذاکرات صلح، بدون زنان نمایشی است. عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه در برگ نخست به آن توجه کرده و نوشته: شبکه زنان افغان، با برگزاری گردهمایی در 28 ولایت کشور خواهان اشتراک زنان، در پروسه صلح، تامین عدالت، و حفظ حقوق شان درین پروسه شدند.

به همین ترتیب این روزنامه و سایر روزنامه ها در شماره های امروز ی يا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا