تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 10 عقرب

کابل باختر/ 10/ عقرب
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشورپرداخته اند ونیز اخبار و گزارش های را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
روزنامه مدنیت برگ نخست را با مطلب زیر عنوان خواب های برعکس عطا محمد نور ! آغاز کرده و جزئیات دراین باره را درصفحه دوم ارائه کرده است.
این روزنامه درسرمقاله خود ،زیرعنوان ، حکومت سرپرستی و پارلمان فرمانی نوشته کرده است چیزی بیشتر ازسه سال از عمرحکومت  وحدت ملی سپری شده و یک سال و نیمی بیش باقی نمانده است . اما درتمام سه سال و اندی گذشته ، حکومت وحدت ملی هرگز موفق نشده که برای یک ماه حتی یک کابینه تکمیل با مدیران رسمی داشته باشد.
به نوشته این روزنامه این حکومت از آوردن ایجاد تاکنون باپدیده سرپرستی دست و پنجه نرم کرده وخیلی بعید نیست که پایان عمر نیز ازبحث سرپرستی رهایی نیابد و این موضوع به عنوان ویژگی این حکومت درتاریخ سیاسی کشور سیاه گردد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درصفحه دوم زیرعنوان مذاکرات سوریه درآستانه و هنردیپلوماسی نوشته کرده است درآستانه پایتخت قزاقستان چندین کشور با هم ملاقات می کنند تا درسوریه به آتش بس برسند دیپلومات ها چالش های زیادی را دراین راه می بینند آن ها هم چنان برای رسیدن به موفقیت های کوچک جدو جهد میکنند.
دریک آینده قابل پیش بینی سوریه به یک کنفرانس سرتاسری نیاز دارد ، یعنی به یک نشست ملی که در برگیرنده همه گروه های جامعه سوریه ، اعم ازگروه های مذهبی ، مقامات حکومتی و همچنان مخالفان حکومت یا اپوزیسیون باشد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درصفحه سوم عنوان کرده است که وکلای گذر به منابع خشونت علیه زنان مبدل شده اند.
روزنامه مدنیت درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه افغانستان ما ، برگ نخست را با مطلب زیرعنوان کوریای جنوبی و چین مصمم به بهبود روابط دوجانبه هستند آغاز کرده و دراین صفحه زیر عنوان ، روسیه آماده هرنوع همکاری برای مبارزه با تروریزم درافغانستان است نوشته کرده نیکولای پتروشف مشاور امنیت ملی فدراتیف روسیه دیروز سه شنبه درارگ ریاست جمهوری دردیدار با رییس جمهور غنی گفته که کشورش خواهان افغانستان با ثبات است و آماده هرنوع همکاری درزمینه مبارزه با تروریزم با این کشور میباشد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درمطلب دیگر زیر عنوان ، درسی و نهمین اجلاس سران یونسکو ، افغانستان خواستار مبارزه فرهنگی جهان با ترویزم شد . به این مساله توجه کرده و درصفحه دوم جزئیات پیرامون آن ارائه کرده است.
انفجار درکابل دستکم 5 کشته و 22 زخمی برجا گذاشت عنوان مطلب دیگری میباشدکه این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است.
روزنامه افغانستان ما همچنان درصفحه اول از گرفتاری سه حمله کننده انتحاری درننگرهار خبرداده است.
روزنامه افغانستان ما ، درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه های هشت صبح ، ماندگار وآرمان ملی درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال مطالب بیشتر شده اند. ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا