تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روز نامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت

شنبه 3 جدی

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته است در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته و نیز اخبار و گزارش هایی را پیرامون رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.

روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با گزارش پیرامون اعلام موجودیت جریان سیاسی ائتلاف ملی آغاز کرده و نوشته است " گروهی از مخالفان سیاسی حامد کرزی ائتلاف جدیدی را به نام ائتلاف ملی افغانستان تشکیل داده اند."

آرمان ملی سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان، آیا جوبایدن هذیان گفته است؟ نوشته و آورده است " جوبایدن معاون رییس جمهوری امریکا در گفتگویی با مجله نیوز و یک، طالبان را دوست امریکا خواند و بدنبال آن، سخنگوی قصر سفید این موضع و نظر جویابدن را توجیه کرد و به گونه یی  تایید نمود.

این نظر معاون رییس جمهور امریکا، محافل سیاسی را شوک داد و به این اندیشه شدند که چگونه امریکا، دموکرات ومدافع حقوق بشر، جانی ترین گروه را دوست خطاب کند؟

برخی ازنهادهای امریکایی از جمله وزارت دفاع آن کشور و سفارت امریکا مقیم کابل، این گفته های جوبایدن را ترمیم کردند و چهار زانو نشستند.

اما در هر صورتی، این نظر جوبایدن به اعتبار امریکا لطمه شدید وارد کرد و چهره آن کشور را در نزد جهانیان زشت نشان داد."

سرمقاله همینگونه ادامه یافته ولی با این پراگراف پایان یافته است" اگر این تروریستان دوستان امریکایی تلقی شوند پس جنگ بر ضد تروریزم در منطقه یک جنگ احمقانه است که امریکایی ها با دوستان خود به راه انداخته اند باید تلافی این اشتباه بزرگ را برعهده گیرند و پاسخ این خون های به هدر رفته را بدهند.

زیرا تفکیک القاعده و طالب دشوار است و هر دو روی یک سکه اند.

در غیر آن، آقای جوبایدن ازین هذیان گویی های خود معذرت بخواهند و با صراحت بگوید که وی اشتباه کرده و در آن روز حالت نورمال و عادی نداشته است !!

سروش ملت برگ نخست شماره امروزی با مطلبی در مورد روابط فرانسه و ترکیه آغاز کرده و زیر عنوان، ترکیه دیدار های دیپلماتیک را با فرانسه متوقف کرد. به این موضوع پرداخته است.

سروش ملت در برگ نخست شماره امروزی همچنان مطالب را زیر عنوان دیواعتیاد در کشور کی مهار خواهد شد، نیروهای افغان چهل درصد درعملیات های شبانه شرک دارند را نشر کرده و نیز در مطلب دیگر زیر عنوان، ده هزار سرباز امریکایی افغانستان را ترک می کنند نوشته " سخنگوی ناتو گفته که خروج نیروهای امریکایی در افغانستان، مطابق برنامه اعلام شده بر وضعیت جنگ درین کشور تاثیر منفی ندارد، نیروهای ناتو اعلام کرده اند که بر اساس تصمیم بارک اوباما، رییس جمهوری امریکا، ده هزار سرباز امریکایی افغانستان را تا چند روز دیگر ترک  می کنند."

به همین ترتیب روزنامه وحدت نیز به این موضوع پرداخته و زیرعنوان ده هزار سرباز امریکایی افغانستان را ترک می کنند، نوشته " نیروهای ناتو اعلام کرده اند که بر اساس تصمیم بارک اوباما، رییس جمهور امریکا ده هزار سرباز امریکایی افغانستان را تا چند روز دیگر ترک می کنند.

به همینگونه وحدت در مطلب دیگر زیر عنوان، بازگشت سربازان خسته از جنگ ناتمام، نیز باز هم به این موضوع توجه کرده نوشته " وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان دقیقاً" به آغاز این فصل برگشته و نگرانی های سیاسی و امنیتی امروز دقیقاً" همان دغدغه ها و نگرانی های هستند که در سال 2001 قبل از رژیم طالبان مطرح بودند. با گذشت ده سال از مبارزات پیگیر و پرهزینه ناتو و دولت افغانستان علیه طالبان و القاعده و تلاش برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان امروز نا امنی و جنگ تشدید یافته و طالبان و مخالفین مسلح دولت روز بروز قوی تر و دامنه نا امنی و بی ثباتی گسترده تر می گردند."

روزنامه وحدت در برگ های دیگر شماره امروزی به مسایل مختلف پرداخته است.

به همین ترتیب سایر روزنامه ها با مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا