تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حكومتی در پایتخت سه شنبه 23 حوت

كابل/23/حوت/باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیر حكومتی در پایتخت كه به دسترس قرار گرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در كشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در مورد رویداد های جاری كشور و منطقه نشر كرده اند.

روزنامه آرمان ملی سرمقاله یی شماره امروزی را زیر عنوان صاحبان ثروت های كلان از جنایات طالبان یاد نمی كنند!

نوشته و بخشی از آن آورده است‌ " … درین شكی نیست كه هر دو تن (‌مزاری و سید خیلی )‌ به دست طالبان مزدور به شهادت رسیدند.

ولی شماری از اراكین بلند پایه دولتی درهر دو مجلس به نرخ روز كرده هیچ یاد آوری نكرده كه این دو بزرگ مردان به دست چه كسانی شهید شدند."

روز نامه آرمان ملی همچنان صفحه اول از قول گروه طالبان آورده است‌:‌ از نظامیان خارجی انتقام می گیریم این روزنامه همچنان در همین صفحه از قول یك مقام امریكایی نوشته كه جنگ در افغانستان، ارزش جنگیدن را ندارد.

به نوشته این روزنامه :‌بعداز آنكه نیروهای به رهبری ناتو به روز یكشنبه یك سرباز امریكایی را به اتهام تیراندازی بالای باشنده گان در حال خواب در یك قریه ولسوالی پنجوایی قندهار بازداشت كرد.

جمهوری خواهان و دموكرات ها به یك صدا بر خروج نیروهای امریكایی الی ختم سال 2014 و یا قبل از آن تاكید كردند.

هاری اید رهبر اكثریت در مجلس سنای امریكا گفته است:‌ این وضعیت خوبی نمی باشد سربازان ما زیر فشار خیلی شدید در افغانستان قراردارند.

آرامش قبل از توفان در كشورهای خلیج  تاملی به یك نظر داكتر سپنتا مطالب دیگری می باشد كه این روزنامه در صفحه دوم نشر كرده  است.

اما هشت صبح در برگ نخست زیر عنوان،‌ دراعتراض به كشتار غیر نظامیان در پنجوایی قندهار در وازه مجلس نماینده گان بسته شد . این روزنامه این مطلب را در صفحه نهم دنبال كرده اما د رمطلب دیگر به نگرانی داكتر عبدالله،‌عبدالله پیرامون انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و نوشته: عبدالله،عبدالله رهبر ائتلاف و تغییر و امید، نسبت به احتمال نفوذ حلقات حكومتی در روند انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی كرده است.

60 در صد امنیت زندان بگرام از سوی افغانها تامین می شود یك هیئت اتحادیه اروپا وارد كابل شد مطالبی دیگری هستند كه هشت صبح در برگ نخست چاپ كرده است.

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح در برگهای دیگر شماره امروزی مطالب دیگری را نشر كرده است.

روزنامه سخن جدید در صفحه اول از قول صدراعظم آلمان خروج از افغانستان تا تاریخ تعیین شده هدف ماست.

این روزنامه درهمین صفحه از قول یك عضو مجلس نماینده گان نوشته كه مردم از حضور خارجی ها به تنگ آمده اند.

در خواست كمك عاجل باشنده گان سالنگ، نمایشگاه صنایع دستی زنان، در بامیان، ربوده شدن پنج كارمند پروژه سنگ مرمر هرات عنوان مطالب دیگری می باشد كه سخن جدید در صفحه اول شماره امروزی نشر كرده است.

سخن جدید در صفحه اخیر زیر عنوان، چین خطاب به اسرائیل ! حملات غزه را متوقف كنید. به نگرانی چین از وخامت اوضاع امنیتی در منطقه غزه پرداخته  ونوشته كه چین از رژیم صهیونیستی خوست كه  حملات به منطقه را متوقف كند.

روزنامه انصاف در برگ نخست به واكنش حامد كرزی رییس جمهوری افغانستان، در واكنش به كشتار غیر نظامیان افغان توسط سربازان امریكایی پرداخته از قول رییس جمهور كشور نوشته، حمله به جان مردم بی گناه یك عمل تروریستی و نابخشودنی است.

سركوب فریاد های حق خواهانه،‌هیچ گاه دلیلی بر خاموش شدن  فریاد ها نیست تظاهراتی علیه رژیم صهیونیستی در آنكارا برگزار شد مطالب دگری است كه این روزنامه در صفحات خود چاپ كرده است.

اما روزنامه شاخص ویژه نامه را در مورد هفدهمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری نشر كرده است.

شاخص درشماره امروزی به ابعاد مختلف زندگی سیاسی و نظامی عبدالعلی مزاری توجه كرده مطالب فروانی نشر كرده است.

به همین ترتیب روزنامه دگر یا مطالب مشابه یی را نشر كرده اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا