تبصره و مرور بر مطبوعات

کابل/5/جدی/باختر سی و دو سال از تجاوز قشون سرخ شوروی وقت به افغانستان می گذرد اما تاکنون بدبختی های ناشی ازین تجاوز گریبان ملت سرفراز افغانستان را می فشرد.

مبصر سیاسی آژانس اطلاعاتی باختر مینویسد، سی و دو سال قبل ابر قدرت بزرگ جهان با ساز و برگ بزرگ نظامی از فضا و زمین به حریم مقدس افغانستان تجاوز کرد برحمایت مشتی از ایادی خود پرداخت و نظام دلخواه خود را بر سر اقتدار ساخت.

6 جدی 1358 روز تجاوز شوروی وقت به افغانستان و روز آزمون بزرگ برای ملتی بود که بار ها در امتداد تاریخ از چنین کوره ها سر افراز عبور کرده و برگی بر تاریخ پرشکوه این کشور ماندگار کرده اند. ابر قدرت زمان بدون محاسبه غروروحس وطندوستی، دین پروری مردم این خاک وارد معرکه بزرگی گردید که تاریخ نتایج آن را با خط زرین درخود دارد.

در آن روز گار نیروهای بزرگ جهانی محاسبه کرده بودند که افغانستان را غول سرخ جهان بعلید، اما ایستاده گی مردم افغانستان به جهان ثابت ساخت که گاهی ابر قدرت ها نیز محاسبات دقیق نمی داشته باشند، آنها با اتکا با ساز و برگ بزرگی نظامی، اراده مردم سرزمین فقیر اما وطن دوست و دین پروررا محاسبه نکرده بودند، تجاوز ادامه یافت و با گذشت هر روز مردم دلیر و سلحشور افغانستان به قیام ها و مقاومت علیه متجاوزین، پرداختند و یک بار دیگر صفحات زرین  از مبارزات قهرمانان این سرزمین را  که در برابر انگلیس ها  انجام داده بودند در ابر قدرت بزرگ شوروی وقت  گشودندآنها به رسم نیاکان  و با پای برهنه و شکم گرسنه با بیل ، تبر و سنگ و چوب در برابر متجاوزین بر خاستند و درهر روز جهاد  و حراست از وطن ده ها شهید و زخمی نزرانه دادند و اما هر  قطره خون از مجاهدان برای دیگران قوت می بخشد، تا راه اسلاف شان را در حراست از وطن دنبال کنند و از ودیعه بزرگ نیاکان شان که همانا استقلال است دفاع نمایند.

دفاع از دین، دفاع از نوامیس ملی و تمامیت ارضی مفاهیمی که در خون افغانها  عجین است به رسالت مجاهدان در برهه حساس زمانی مبدل شد.

   هسته های مقاومت از کران تاکران کشور گذاشته شدند و مجاهدان چنان به مواضع دشمن متجاوز شتافتند وآنان را کوفتند که دگر تاب مقاومت در برابراراده ملت فقیرو پابرهنه را از دست دادند و در برابرآنها زانو زدند و رفتندو برجهانیان ثابت ساختند که اراده مردم افغانستان را در برابردین وطن نمیتوان بازور توپ و تفنگ ازمیان برد.

افغانها بارها برای حراست از استقلال خون بهای فراوان دادند، درین جنگ نامتوازن نیز ملیونها فرزند آزادۀ این سرزمین شهید و معلول گردید، اما شوروی زمان شکست خورد واز هم پاشید.

امااثرات نامیمون این جنگ فرساینده تاهنوز گریبان گیراین ملت است، آزمندان به خاطرنیل به اهداف منطقه یی باردیگر بحران آفریدند و با پایان تجاوز سرخ، قشون سیاه و متحجری را زیرنام  طالبان به این سرزمین سرازیر ساختند. این بارنیز جنبش مقاومت بررهبری مسعود بزرگ، سنگرهای دفاع از وطن را گرم ساختند. به هرحال هرروز دفاع حماسه و قهرمانی بود تاآنکه دشمن مکار ، با استفاده از ترفند وهیله  اوراشهید ساخت. اما  قافله سالاران راه آزادی چنان عمل کردند که پدران شان در برابر متجاوزین عمل کرده بودند.

پس از آزادی مجدد افغانستان ، هیله و ترفند، فتنه و دسیسه تجاوز و توسعه طلبی پایان نیافت. جنگ در  لباس انتحار و انفجار ترور دهشت سبز کرد و تا امروز ادامه دارد.

به بارو آگاهان سرآغاز تمام بدبختی های موجود در افغانستان تجاوز قشون شکست خورده سرخ بوده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا