تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت دوشنبه 10 میزان

 

کابل باختر/ 10/ میزان

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.

 روزنامه آرمان ملی در برگ نخست خبرداده که غزنی در حذف واژه های خارجی از لوحه ها پیشقدم شد ، این روزنامه در مطلب دیگر نوشته که شماری ازاعضای مجلس تا 29 نفر محافظ دارند یک عضو پارلمان به قول آرمان ملی مطرح کرده است که معاش این محافظان از معاش عضو مجلس وضع شود.

 آرمان ملی در مطلب دیگر ازقول ائتلاف ملی عنوان کرده که امضای پیمان استراتیژیک با پاکستان اشتباه است .

 به نوشته این روزنامه ، ائتلاف ملی افغانستان مخالفت خویش را با طرح امضای پیمان استراتیژیک با پاکستان بیان کرد.

به نوشته این روزنامه : ائتلاف ملی به این باوراست که امضای پیمان استراتیژیک افغانستان با پاکستان هیچ نفعی برای مردم ما ندارد و انجام آن در شرایط موجود یک اشتباه است شهر داری کابل درکار ها بازنگری کند ، عنوان سرمقاله ای شماره امروزی آرمان ملی است  این روز نامه نوشته ، شهرداری کابل برای شهروندان پایتخت در هرنقطه شهر مشکل آفریده است.

 از دوروز این مشکل در پی کار روی قیرریزی جاده ای که از چهاراهی صدارت به شیرپور منتهی میشود شدت گرفته است در حالی که در چند جای دیگر نیز زمین جاده ها کنده شده تا برای قیرریزی آماده شوند . به نظر نمی رسد که جاده های شهر کابل به این زودی همه قیر شوند ولی کار بی رویه شهرداری برای اسفالت جاده برای مردم ما مشکلات فراوانی را به بار آورده است  سرمقاله همینگونه ادامه یافته و به گونه ای مشوره داده شده است تا به خاطر جلوگیری از مشکلات به کار ها بازنگری گردد.

 آرمان ملی در برگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است . اما روزنامه مانده گار در برگ نخست عنوان کرده است که دیورند سرانجام چه میشود ؟ این روزنامه در ادامه نوشته : دیده میشود که دولت مردان پاکستان و دولت مردان افغانستان ، هیچ کدام خواهان حل حقوقی این مساله نیستند بلکه هردو کشور با بهره برداری های سیاسی دراین مساله می پردازند . به این لحاظ ، ضروری است که نهادهای غیر دولتی مسوول و احزاب سیاسی کشور ، این موضوع را درداخل و خارج کشور در سطح بین المللی دنبال کنند . اگر تصمیم گیری دراین خصوص به ارگ نشینان سپرده شود بدون تردید آن ها با توجه به منافع سیاسی خود ،حاضر اند به این معضل حقوقی به عنوان یک مساله سیاسی هم چنان ادامه دهد و مردم افغانستان را قربانی آن سازند.

 ماندگار این موضوع را درصفحه ششم دنبال کرده اما در مطلب دیگر این روزنامه از قول حزب حق و عدالت عنوان کرده که از امضای پیمان  استراتیژیک با پاکستان حمایت می کنیم .

 ماندگار در مطلب دیگر خبرداده که نهاد های مدنی و احزاب اپوزیسیونی پیش نویس جدید قانون انتخابات را نگران کننده دانسته اند.

 به نوشته این روزنامه در جنگ یازده ساله ای افغانستان دو هزار سرباز امریکایی جان داده اند . به همینگونه این روزنامه دربرگ های دیگرشماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است .

 اما روزنامه هشت صبح در صفحه اول از قول رییس مجلس نماینده گان عنوان کرده که ادامه کمک های جهانی مشروط به نتایج پرونده کابل بانک است . این روزنامه این موضوع را در صفحه نهم دنبال کرده و در همین صفحه به شمار تلفات سربازان امریکایی درافغانستان توجه کرده مطلب را نشر کرده است .

 هشت صبح سرمقاله ای شماره امروزی به اقدام شورای صلح معطوف کرده و زیرعنوان اقدام مناسب شورای عالی صلح نوشته ، شورای عالی صلح گفته است در نظر دارد در آینده نزدیک دریکی از کشور های اسلامی همایشی برگزار کند و در آن از تمام علما و فقه های برجسته کشور های اسلامی بخواهد ، در مورد جنگ جاری درافغانستان نظر مشخص وواحد بدهند.

 ایا جنگی که طالبان درحال حاضر درافغانستان به راه انداخته اند مشروعیت دینی دارد ؟ در همایش مورد نظر شورای عالی صلح فقه های مسلمان از کشور های اسلامی باید به این سوال پاسخی روشن و مشخص بدهند.

این روزنامه در صفحه سوم از قول حزب حق و عدالت عنوان کرده که راکت پراگنی های پاکستان دشمنی آشکار با افغانستان است .

 به همین گونه روزنامه های انصاف ، وحدت ، سخن جدید و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا