تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ ۵حوت / باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نیز نشر کرده اند.
گزارشگر آژانس باختر، با توجه به عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با مطلب زیرعنوان ادامه معرفی والی ها از طرف دسته انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله آغاز کرده است و در همین صفحه زیرعنوان در دومین روز کاهش خشونت ها کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی در قندهار آماج حمله قرار گرفت٬ نوشته کرده است: مسوولان محلی در ولایت قندهار تایید می کنند که کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی دراین ولایت آماج یک حمله مسلحانه قرار گرفت.
به نوشته این روزنامه؛ احمد بهیر احمدی سخنگوی والی قندهار روزیکشنبه ۴حوت رسانه ها گفته است حوالی ساعت ۱۱ پیش از چاشت کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی در ساحه چنار ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است.
احمدی گفت: نیروهای امنیتی در واکنش به این حمله حالت دفاعی را اختیار کرده ولی خوشبختانه دراین حادثه کدام تلفات جانی ندارد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه عنوان کرده است سه مورد مشکوک ویروس کورنا در هرات شناسایی شد.
به نوشته این روزنامه ریاست صحت عامه هرات تایید کرده که سه مورد مشکوک ویروس کورنا را در ولایت هرات شناسایی کرده است٬ مسوولان ریاست صحت عامه هرات گفته که ازاین فرد نمونه برداری کرده اند و برای آزمایش به کابل فرستاده اند گفته شده این سه نفر از ایران وارد افغانستان شده اند.
روزنامه موضوع رادنبال کرده است.
روزنامه آرمان ملی سرمقاله شماره امروزی را زیرعنوان مقابله با کرونا مسوولیت همه است نوشته کرده است به نوشته آرمان ملی اپیدمی خطرناک کووید نزده یا همانه کرونا اکنون به یک معضل کلان در برخی از کشورهای جهان مبدل شده است مخاطرات بزرگ این بیماری نبود ادویه مناسب برای نابودی آن و شفایابی بیماران می باشد.
به نوشته آرمان ملی اما نکته مهم برای ما این است که دیروز خبر رسید که سه مورد مشکوک بیماری کرونا از شهر هرات نشر شده است که مایه بزرگ نگرانی برای مردم و کشور ما می باشد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است در همین صفحه مطلب را زیرعنوان آیا بحران به وجود آمد کنترول شده و قابل مهاراست؟! نشر کرده است.
روزنامه آرمان ملی در صفحه سوم مطلب را زیرعنوان کاهش خشونت پاسخی به صلح یا به بهانه یی برای خروج به نشر کرده است؛ آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلب زیرعنوان مراسم تحلیف رییس جمهور غنی و عبدالله برای سوگندهای جداگانه آماده می شوند آغاز کرده است و در همین صفحه زیرعنوان روز دوم کاهش چشم گیر خشونت آرام گذشت نوشته کرده است: وزارت داخله می گوید که جنگ جویان طالبان در دو روزگذشته در ولایات بلخ، هلمند، ارزگان، کاپیسا، پکتیا و قندهار دست به حمله زده اند.
به گفته نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت در پی این حملات پنج سربازارتش و پولیس کشته شده اند و دوازده سرباز دیگر زخم برداشته اند؛ رحیمی افزود که این حملات برقرارگاه ها و پوسته ها و کاروان نیروهای اردو و پولیس در ولسوالی های این ولایت انجام شده است.
او درباره این که آیا با این حملات موادی از توافق هفت روزه «کاهش چشم گیر خشونت» نقض شده است یا نه ابراز نظرنکرد٬ روزنامه هشت صبح ادامه این مطلب را در صفحه ششم نشرکرده است. اما در صفحه دوم زیرعنوان توقف جنگ باید دایمی باشد نوشته کرده است٬ به اجرا درآمدن آن چه که مرحله ی آزمایشی «کاهش قابل ملاحظه ی خشونت» خوانده می شود مورد استقبال گسترده قرار گرفته است از این که قتل و کشتار کاهش یافته است به نوشته هشت صبح مردم خوشحال اند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در صفحه چهارم مطلب را زیرعنوان ایران، افغانستان ویروس کرونا نشر کرده است .
این روزنامه درصفحه پنجم بازهم مطلب را در پیوند به ویروس کرونا زیرعنوان تدابیر جدی برای جلوگیری از شیوع کرونا؟ از توقف موقت رفت و آمد با ایران تا بررسی ورودی ها نشر کرده است.
روزنامه هشت صبح درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است به همین ترتیب روزنامه ویسا در شماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته است و یا دنبال سایرمطالب شده است از دیگرروزنامه ها چیزی نمی دانم زیرا در دسترس قرار نداشتند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا