تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های غیر حکومتی در پایتخت یکشنبه 19 قوس

 

کابل باختر/ 19/ قوس

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان ملی در برگ نخست از قول شورای همکاری های احزاب و ائتلاف های سیاسی عنوان که حکومت کمیسیون شکایات انتخاباتی را به خاطر تعضیف احزاب سیاسی لغو می کند این روزنامه همچنان در برگ نخست از قول محمود کرزی عنوان کرده که درافغانستان هر قوم از دزدان و رشوت خوران خود حمایت میکند برادرم رییس جمهور در تمام افغانستان یک پول ندارد.

آرمان ملی همچنان درصفحه اول پیرامون حمله به جان اسدالله خالد مطلبی را نشر کرده و از قول رییس جمهور دراین مورد نوشته که حمله برجان اسدالله خالد درپاکستان طرح ریزی شده است.

 در پیوند به این موضوع این روزنامه از قول فوزیه کوفی آورده است . تمام کسانی که ضد پاکستان اند به شکل زنجیره یی ترور می شوند ، ننگ به این سکوت باد : اگر تجهیز شویم به نیروهای خارجی نیازنداریم از جمله عناوینی دیگری میباشد که این روزنامه در برگ نخست نشر کرده است.

به همین ترتیب روزنامه ماندگار در برگ نخست پرسیده که اسدالله خالد چه گونه مورد حمله قرارگرفت ؟ به پاسخ این موضوع در صفحه ششم پرداخته است.

ماندگار در مطلب دیگری زیر عنوان خلیل زاد جانشین بالقوه کرزی ؟! نوشته زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا درکابل با هدف انجام برخی رایزنی ها به منظور تضمین برگزاری انتخابات و انتقال آرام قدرت درکشور پس از پایان ریاست جمهوری حامدکرزی به کابل بازگشته است .

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال بنا به گفته سیاستمداران افغان این مذاکرات سیاسی با هدف کمک به تعيین جانشین بالقوه برای حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان که بتواند با خارج شدن نیروهای خارجی از کشور در پایان سال 2014 اتفاق نظر را حفظ کند انجام میشود.

به نوشته این روزنامه بسیاری از مقام های افغان و غربی معتقداند خلیل زاد ممکن است یک کاندیدای بالقوه برای جانشينی حامدکرزی باشد.

ماندگار درهمین صفحه نظر برخی از تحلیلگران سیاسی – نظامی را در پیرامون حمله انتحاری " پیام آور صلح طالبان " برجان اسدالله خالد رییس عمومی امنیت ملی نشر کرده است.

این روزنامه درمطلب دیگر از قول شورای احزاب و ائتلاف های سیاسی نوشته از سپردن مسوولیت کمیسیون شکایات به دادگاه نگردیم .

 ماندگار همچنان در برگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است .

اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست از قول حامدکرزی در پیوند به حمله برجان اسدالله خالد نوشته ، انتحاری از کویته آمده بود به نوشته هشت صبح کشت کوکنار درافغانستان 18 در صد افزایش یافته است.

 یک زن در هرات کشته شد، قتل انیسه درکاپیسا عمدی نبود آزمون کانکور در بدخشان به پایان رسید از جمله عناوینی که روز نامه هشت صبح در برگ نخست نشر کرده است.

 اما روزنامه سخن جدید در برگ نخست به اعتراض مجلس نماینده گان به حذف کمیسیون شکایات انتخاباتی پرداخته مطلبی را نشر کرده است.

 سخن جدید درمطلب دیگر زیر عنوان پیش شرط های امضای معاهده امنیتی با امریکا نوشته ، رییس جمهور کرزی روز گذشته اعلام کرد ، افغانستان خواسته هایی دارد و می خواهد که پیش از امضای معاهده دوجانبه امنیتی با امریکا از جانب واشگتن تضمین های دریافت کند.

 حامدکرزی رییس جمهور کشور دریک کنفرانس خبری گفت افغانستان و امریکا در خصوص توافق دوجانبه امنیتی با یکدیگر همکاری و فعالیت میکند ، اما امضای این معاهده نیازمند تضمین های حتمی از سوی واشنگتن است . وی افزود این توافقات به امریکا این اجازه را می دهد که تسهیلاتی را به دولت افغانستان اعطا کرده و پایگاه هایی درافغانستان ایجاد کند.

رییس جمهور در ادامه گفت کابل این تسهیلات را برطبق توافقات موجود برای امریکا فراهم میکند ، اما این امر تنها به واسطه ی شرط هایی که کابل آنها را برای منافع افغانستان ضرور می داند صورت میگیرد.

حامدکرزی افزود : این منافع ضروری برای افغانستان مربوط به استقلال این کشور ، احترام به قوانین زنده گی مردم و ماهملك آنها و همچنین آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان و کنترول حریم هوایی کشور توسط دولت افغانستان .

نگهداری کودکان افغان در زندان های امریکا ، اعطای مدال فساد به حکومت توسط فعالان مدنی بامیان از جمله عناوینی میباشد که این روزنامه در صفحه اول نشرکرده است.

به همین ترتیب روزنامه های انصاف وحدت و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا