تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت سه شنبه 3 قوس

کابل باختر/ 3/ قوس
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
روزنامه هشت صبح برگ نخست را ازقول بانک مرکزی عنوان کرده ، تغییر نرخ اسعار مدیریت شده است.
هشت صبح این مطلب را درصفحه سوم دنبال کرده اما درصفحه اول زیرعنوان حزب التحریر بازوی تبلیغی تروریزم نوشته اما پیامد فعالیت حزب التحریر درسال های اخیر برای افغانستان خطرناک بوده است . خروجی فعالیت های این حزب تقدیم جوانان پرشور مذهبی به گروه های تروریستی است درحزب التحریر آمده است که این سازمان در پی برپایی خلافت خواهی است . این سازمان به اعضایش میگوید که نبود خلافت هیچ مسلمانی به فضیلت و رستگاری نمی رسد اما راهی که این سازمان به خلافت برگزیده بسیار طولانی است . آنانی در پی برپایی یک انقلاب اجتماعی هستند میخواهند اذهان را فتح کنند و بعددست به انقلاب اجتماعی بزنند اما جوانان کم حوصله ای که شب و روز توسط مربیان بنیادگرای حزب التحریر بمباردمان ذهنی میشوند راه کوتاه رسیدن به خلافت را میگزینند آنان یا به طالبان می پیوندند یا پرچم ابوبکر البغدادی را بلندمیکنند.
هشت صبح ادامه این بحث را درصفحه چهارم دنبال کرده است اما درصفحه دوم بازهم به این موضوع پرداخته زیرعنوان خطر حزب التحریر مطلبی را نشر کرده است.
درهمین صفحه بازهم ازقول داکتر عبدالله عبدالله در مطلب دیگر عنوان کرده حزب التحریر شاخه ملکی گروه های تروریستی است .
به همین گونه هشت صبح به تلفات سنگین طالبان درولسوالی سنگین هلمند توجه کرده نوشته، وزارت دفاع اعلام کرده که درنتیجه عملیات های مشترک پاک سازی، نیروهای امنیتی کشور درولسوالی سنگین ولایت هلمند چهل و پنج تن از شورشیان به قتل رسیده و همچنین ده ها تن دیگر زخمی شده اند.
کمک پنج ملیونی وزارت دفاع به خانواده های شهدا ، پولیس محلی تنها درچوکات وزارت داخله موثر است راه اندازی مسابقه عکاسی توسط یونسکو درافغانستان عنوان های دیگری اندکه این روزنامه درصفحه دوم نشرکرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه ماندگار درصفحه اول زیر عنوان ، حذف وابسته گان ملا عمر از هرم قدرت طالبان نوشته: پاکستان تودی به نقل یکی از وزرای سابق طالبان نوشت، اعضای کنونی کمیسیون نظامی طالبان که از وابتسگان ملاعمر هستند به زودی از مقام خود خلع میشوند.
پاکستان تودی نوشته است که یعقوب فرزند ملاعمر و عبدالمنان برادر وی که دردوره رهبری ملا اختر منصور و بعد ازاعلام بعیت و حمایت از او درروزهای آغازین رهبریش به عضویت کمیسیون نظامی طالبان درآمده بودند قراراست به زودی ازمقام خود خلع شوند.
بنابراین گزارش زمزمه های استعفا یعقوب و عبدالمنان از عضویت دراین کمیسیون دراعتراض به بروز درگیری های درون گروهی طالبان و حمله به برخی اعضای جناح مخالف ملا اختر منصور به گوش می رسد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه اول مطالبی چون از فرار فزیکی دالر جلوگیری کنید .
جنرال مومن به خاک سپرده شد . رانشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه آرمان ملی درصفحه اول مطالب زیر عنوان های ، حزب التحریر خطر بالقوه برای کشور، کارمندان شهرداری کابل معاش مفت میگیرند ، داعشی ها و طالبان درننگرهار در موتر های دولتی رفت و آمد می دارند . نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا