اقتصاد

کارشناسان اقتصادی بندش بندر آقینه را به زیان مردم و کشور می دانند

کابل ۲۴ سرطان باختر
شماری از کارشناسان اقتصادی بسته بودن بندر آقینه را به زیان مردم می دانند و از حکومت می خواهند تا از هر تلاشی برای باز کردن آن بندر استفاده کند ، این کارشناسان هشدار می دهند که بندش بندر آقینه تاثیرا ت بدی در کاهش مواد نفتی در کشوربه وجود می آورد و اگراین بندر باز نشود بهای مواد نفتی بلند می رود و بار اقتصادی آن را شهروندان کشور به دوش خواهند کشید.
استاد مسعود کار شناس مسایل اقتصادی واستاد پوهنتون کابل به آژانس باختر گفت که باید دولت برای بر طرف کردن هرنوع عاملی که سبب زیان های اقتصادی مردم می شود اقدام کند تا مردم متضرر نشود وی گفت هرنوع نا آرامی باعث بلند رفتن مواد مصرفی وارداتی مردم می شود واز این که کشور ما محتاج محصولات خارجی است،به خصوص نفت و گاز وبندش بنادر نه تنها مردم رامتضرر می کند بلکه به منافع ملی نیزصدمه وارد می سازد.
آذرخش حافظی رئیس روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبر نگار آژانس باختر گفت که روزانه حدود یک صد تانکر مواد نفتی از بندر آقینه به کشور داخل می شود و مسدود بودن این بندر تاثیر زیادی درکاهش مواد نفتی در کشوردارد.
وی خاطر نشان کرد که رشد اقتصاد وتجارت نیاز به بسترسازی برای امنیت وشرایط صلح آمیز دارد وهر نوع مشکل که دربندر آقینه ایجاد شود،کشور به کمبود مواد نفتی دچار می شود و قیمت ها بالا میرود و تقاضا ها هم بیشتر می شود.
آذرخش حافظی بیان کرد که دولت باید دراین زمینه توجه کند وهرچه زود تر به گشایش این بندر از هر راه ممکن تلاش کند. عبدالمالک معلم یکی از کاتب شهر کابل به این باور است که حکومت مسوولیت تامین آسایش زندگی مردم را دارد و باید به نگرانی های مردم توجه کند ونباید در کنار ده ها مشکل اجتماعی در شرایط کنونی مردم به کاهش مواد نفتی دچار شوند.
اما مسافر قوقندی سخنگوی وزارت صنعت و تجارت درخصوص نگرانی های مطرح شده به خبر نگار آژانس باختر گفت :ما بنادر دیگر هم داریم مانند تورغندی واز طریق ولایت هرات مواد نفتی کافی از ترکمنستان وارد کشور می شود.
وی افزود که وزارت تجارت از هر راه ممکن کوشش میکند تا از بلند رفتن مواد نفتی جلوگیری ومواد نفتی کافی به کشور سرازیرشود.
نگرانی ها در خصوص بلند رفتن مواد نفتی پس از آن اوج گرفت که شماری از باشندگان فار یاب در اعتراض به گرفتاری نظام الین قیصاری یکی از فرماندهان پولیس محلی آن ولایت که از سوی نهاد های امنیتی بازداشت شد بندرآقینه را بستند این بندر بیش از ده روزمی شود که مسدود است و صدها تانکرحامل مواد نفتی تجار درآن سوی بند در خاک ترکمنستان متوقف است. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا